" class="part-icon-bars">

Grup de treball Processos Participatius

Grup de treball per debatre qüestions relacionades amb els processos participatius

La comunicació en els processos participatius esdevé fonamental per a l'èxit del procés que es vol engegar. És imprescindible explicar en què consisteix el procés participatiu, quins objectius té, com es pot participar i arribar al públic destinatari del procés.

Per a això, és molt important establir un Pla de Comunicació que ajudi a:

1 Objectius de Comunicació - Què volem explicar?
  • Donar a conèixer el procés amb les seves fases (Mobilització -informació + motivació-, desenvolupament, tancament, seguiment)
  • Donar a conèixer la política pública objecte del procés participatiu
  • Objectius tècnis o polítics
  • Apropar l'administració a la ciutadania

Els objectius han de ser mesurables per poder avaluar les actuacions del pla de comunicació.

2 Públic objectiu - A qui li volem explicar?
  • Actors que participaran al procés participatiu
  • Actors que ens poden ajudar a difondre el procés participatiu i fer d'altaveus
  • Altres: mitjans de comunicació, proveïdors, públic intern de les administracions, etc.
3 Canals - Com arribem al públic objectiu?
  • Mitjans en línia
  • Mitjans offline
  • Mitjans de comunicació.

Un cop establerts els objectius de comunicació i els públics als quals adreçar-nos, és important trobar els canals i els espais per comunicar-nos. Cada procés té la seva casuística. En qualsevol cas, és fonamental treballar aquests canals amb el coneixement de la unitat promotora, saber si disposem de mitjans propis o de pressupost per contractar algún tipus de campanya o fer materials adhoc.

4 Actuacions i Calendari - Què cal fer per comunicar allò que volem a qui volem?


Recursos per treballar la comunicació dels processos participatius

A continuació, referenciem alguns documents per ajudar a pensar els vostres plans de comunicació:

  • Plantilla Pla Comunicació: Plantilla amb aspectes bàsics a tenir en compte per dissenyar la difusió d'un procés participatiu.
  • Plantilla per dur a terme accions de comunicació i calendaritzar-les
  • Plantilla per dur a terme Difusió a través de xarxes socials
  • Exemple de la comunicació desenvolupada per al Procés Participatiu Xarxa Òmnia
  • User Journey d’un procés participatiu, on veuràs els escenaris d’un procés participatiu, moments i objectius de la comunicació, actors a tenir en compte i obstacles per desenvolupar-lo.


També compartim algunes guies que poden ser d'utilitat: