A l'entorn educatiu, com al laboral, el tema d'hores de dedicació s'ha de valorar des de un punt de vista de qualitat, no pas de quantitat. En aquest sentit, el de la quantitat, una primera decisió que s'ha prendre és si cal 6ª hora o no a l'educació primària. això si, si no cal no s'ha de fer ni a públiques ni a concertades. Pensem que aquesta hora addicional al llarg dels 6 cursos es tradueix en l'equivalent a un curs més. Dit això, jo penso que amb les 5 hores n'hi ha prou en aquesta etapa si s'aconsegueix una qualitat, eficàcia adient. Aquesta qualitat passa per fer horari compactat? Jo no penso que sigui un condicionant de primer ordre l'horari en si mateix. Requeriria un canvi social significatiu que acompanyés aquesta mida. Un canvi que permetés que aquests nens i nenes de 6 a 12 anys que podrien anar a dinar a casa, ho fessin i estiguessin acompanyats de la seva família. Aquest acompanyament familiar si que és, en la meva opinió, un factor fonamental per a millorar l'èxit educatiu en aquesta etapa. Com que ara per ara aquest canvi social sembla improbable, un horari compactat no veig que aporti cap benefici i si mal de caps a les famílies.
Pel que fa a secundària una mica el mateix. Especialment els primers anys, amb infants amb 12-13 anys, i per tant ja ni tenint la possibilitat de demanar reduccions de jornada per fills a càrrec, anant a casa a dinar, una bona part sols fins que a mitja tarda arriba el pare o la mare. Suposa un benefici educatiu? Per què la majoria de centres públics fan compactat i els concertats no? Si suposa un benefici, de nou, tots els centres que reben suport de diners públics haurien de seguir el mateix criteri.
Moltes vegades es fa referencia al model finlandès per a defensar l'horari compactat, però quins horaris laborals tenen?, i quins beneficis socials?, o quins horaris comercials els envolta? O fins i tot, quins horaris televisius tenen? No podem fixar-nos només en el horari si no en tot l'entorn social. I, també, sigui quin sigui aquest horari, en la qualitat de l'ensenyament.
Compartir