Reglament dels tributs gestionats per l’Agència Catalana de l’Aigua
#tributsaigua Consulta pública prèvia l’elaboració del projecte de Decret pel qual s’aprova el reglament dels tributs gestionats per l’Agència Catalana de l’Aigua.
Problema que es preten solucionar
1. Actualment, està en vigor el Decret 103/2000, de 6 de març, pel qual s’aprova el Reglament dels tributs gestionats per l’Agència Catalana de l’Aigua, que desenvolupa les previsions del títol V del Decret legislatiu 3/2003, de 4 de novembre, pel qual s’aprova el text refós de la legislació en matèria d’aigües de Catalunya. El transcurs del temps des de l’aprovació del Decret 103/2000 i les modificacions legislatives de normes de rang superior provoquen que aquest Decret hagi quedat desfasat, amb poca aplicabilitat pràctica. En concret, ens referim a les modificacions següents:
- Les previsions del títol V del Decret legislatiu 3/2003, de 4 de novembre, pel qual s’aprova el text refós de la legislació en matèria d’aigües de Catalunya, han estat modificades 15 vegades des de la seva aprovació. Mitjançant aquestes modificacions, s’han introduït canvis en àmbits tan rellevants com ara: naturalesa de les entitats subministradores, tipus de gravamen, exempcions, fet imposable, etc.; i també mesures per fer front a situacions de vulnerabilitat econòmica i social que obliguen a la modulació de l’impacte fiscal derivat de l’aplicació del tribut, i mesures dinamitzadores de l’economia i l’impacte de les noves tecnologies en els usos industrials de l’aigua i en la gestió dels tributs. Totes aquestes novetats no tenen un reflex en el Decret 103/2000.
- Les introduïdes en la Llei 58/2003, de 17 de desembre, general tributària, i en els reglaments de desenvolupament. Concretament, mesures tendents a lluitar contra el frau fiscal i incorporar eines telemàtiques en la tramitació dels processos propis de la gestió tributària en temes de recaptació i procediments d’aplicació dels tributs.
- L’aprovació de la Llei 17/2017, d’1 d’agost, del Codi tributari de Catalunya i d’aprovació dels llibres primer, segon i tercer, relatius a l’Administració tributària de la Generalitat.
Aquestes modificacions, la nova normativa en temes tributaris i l’experiència pròpia derivada de la gestió que s’ha dut a terme els darrers anys determinen la necessitat d’elaborar un nou reglament que substitueixi el text original a fi de simplificar i optimitzar alguns dels procediments regulats en el reglament esmentat per, alhora, millorar la gestió dels tributs que regula i adaptar-lo a les novetats legislatives.
De fet, un dels problemes que s’ha detectat i al qual es vol fer front, a títol d’exemple, és la manca de concordança entre el Reglament i la Llei, la qual cosa ha provocat dubtes en els destinataris, o els ha induït a error, en relació amb la norma que poden considerar aplicable, de tal manera que poden entendre que procediments inclosos en el Reglament, però desvirtuats per les modificacions legals, els són d’aplicació quan en realitat és una norma subordinada a la Llei que ha d’adequar-hi els seus processos.
A més, processos que s’han introduït de nou o s’han modificat legalment, com la justificació de rebuts impagats per part d’entitats subministradores o la sol·licitud de la tarifa social, no disposaven d’un desenvolupament reglamentari adequat i facilitador del compliment de les obligacions per part dels implicats.