Modificació de la normativa reglamentària en matèria de selecció de personal de l’Administració de la Generalitat de Catalunya
Consulta Pública prèvia a l’elaboració del Decret de modificació del Decret 28/1986, de 30 de gener, del Reglament de selecció de personal de l'Administració de la Generalitat de Catalunya; i del Decret 66/1999, de 9 de març, sobre l'accés a la funció pública de les persones amb discapacitat i dels equips de valoració multiprofessional.
L'actual sistema de selecció de l'Administració de la Generalitat es regeix per una normativa que es remunta a l’any 1986, i, malgrat s’han produït modificacions puntuals necessàries, cal una millor adaptació a la digitalització i les noves necessitats professionals en alguns aspectes claus. Així, malgrat la tramitació electrònica i l’Administració digital són una realitat a l’Administració de la Generalitat, aquestes no han tingut el trasllat suficient en la normativa reguladora dels processos de selecció, la qual no compta amb les adaptacions necessàries, com, per exemple, l’obligació dels aspirants dels processos selectius a relacionar-se amb l’Administració en format electrònic.
En efecte, els processos selectius es caracteritzen per terminis rígids, llargs períodes d’espera i passos intermedis que no aporten valor i poden fer que, finalment, l’ocupació de llocs de manera definitiva per personal de nou accés pateixi endarreriments, qüestió que afecta directament en el funcionament dels serveis públics. Així mateix, en els processos considerats massius per l’alt nombre de sol·licituds de participació es corre el risc de col·lapse administratiu per l’alt volum d’aspirants, la complexitat de la tramitació i la càrrega burocràtica. Aquesta circumstància pot provocar que un volum significatiu de vacants quedi pendent de cobrir durant molt de temps, en perjudici de la capacitat de resposta de l’administració en àrees clau.
Pel que fa als òrgans de selecció, el model actual compta amb alguns trets que no faciliten l’agilització del procediment, com el fet que els membres, tot i tenir experiència en les seves àrees de treball, no sempre compten amb coneixements específics en tècniques de selecció o avaluació de competències, o bé que el règim de dedicació als llocs de treball que desenvolupen en l’Administració sovint no els permet compaginar ambdues tasques de forma òptima. També, el fet que els tribunals qualificadors siguin temporals pot implicar alguna variació en la interpretació de les bases de les convocatòries respectives, el que genera manca de continuïtat i de certa coherència en els processos selectius, en el sentit que no es mantinguin criteris uniformes i estandarditzats.
Amb tot plegat, aquesta modificació dona resposta a l’Acord GOV/217/2024 , de 8 d’octubre, pel qual s'impulsa l'elaboració d'una estratègia de transformació i millora dels serveis públics en l'àmbit de l'Administració de la Generalitat de Catalunya, i s'aprova un pla de xoc amb mesures d'aplicació urgent, mitjançant el qual es vol abordar, de forma urgent, una estratègia institucional de renovació de la gestió pública, així com donar respostes a les actuals necessitats socials i econòmiques amb la finalitat d'impulsar el creixement econòmic i social de Catalunya, tot millorant la prestació dels serveis públics. Així, l’Acord de Govern determina que cal una actuació immediata en relació amb les següents dimensions: la simplificació de processos i racionalització de tràmits, organitzativa, de transformació digital, i de redefinició del model de la funció pública.