Ajuda
Son debats estructuradi sus politiques publiques entà incorporar es votzes dera ciutadania enes decisions deth Govèrn. Eth Govèrn aquerís eth compromís d’escotar-les, incorporar-les quan sigue procedent e explicar entara ciutadania es decisions prenudes, enriquides damb aguesta participacion.
Podetz hèr es vòstes aportacions en linha, assistir a sessions presenciaus o consultar es aportacions d’auti participaires.
Fases del procés
Aquesta fase inclou totes les feines prèvies que són necessàries executar amb antelació per a garantir la participació ciutadana. En aquest moment les tasques tenen l'objectiu de planificar la participació i tancar el marc de procés participatiu en el que es determina el tema i la manera de com es debatrà.
Tot i alguns treballs previs, la fase de preparació del procés participatiu del Codi ètic del servei públic de Catalunya es va posar en marxa a finals de novembre de 2019.
Prèviament a aquesta fase d'informació i difusió s'ha realitzat una important tasca de planificació i programació en la que s'han definit el mapa d'actors (conjunt de persones i institucions que són claus i han d'estar presents per parlar sobre els valors del servei públic) i el marc del procés on s'ha establert clarament la temàtica, els mecanismes de participació i els límits del debat.
En aquesta fase d'informació l'objectiu és donar a conèixer que s'obre el debat per parlar sobre el Codi ètic del servei públic de Catalunya. Es posa a disposició de la ciutadania la informació i els documents a partir dels que construir un debat públic ric i informat que permeti l'intercanvi d'idees i la confrontació de diferents punts de vista en una qüestió tan rellevant com l'ètica pública i la prestació de serveis públics.
Es posa a disposició dels participants i altres interessats alguns dels documents de suport i enllaços a pàgines webs amb la informació per a qui ho desitgin puguin aprofundir prèviament i reflexionar abans del debatre sobre els temes a tractar en la fase de deliberació.
Durant aquesta fase de procés, un cop ja s'han definit les qüestions a tractar i els mecanismes i canals de participació, és el moment de la intervenció de la ciutadania perquè prengui el protagonismes i la paraula i parli sobre l'ètica pública i els serveis públics a la Catalunya del segle XXI.
Inicialment s'havia establert dos canals de participació. Participació presencial i en línia. A causa de l'emergència sanitària en la que ens trobem actualment, es cancela la participació presencial i només resta oberta la participació en línia.
La participació en línia permet a les persones i institucions registrades en el portal fer propostes i comentaris per a ser debatuts en l'espai virtual, per fer que d'aquesta manera el debat sobre ètica i serveis públics arribi a qualsevol punt de Catalunya o del món.
Els resultats del procés es recolliran en un informe resum amb el conjunt d'aportacions dels participants.
El punt de partida d'aquesta fase es troba en l'informe final del procés participatiu que compté totes les propostes i l'explicació dels elements més rellevants presents en el debat realitzat. Aquest informa recull de forma ordenada i sintètica totes les propostes i aportacions realitzades.
Les propostes seran enviades al Comitè per a l'elaboració del Codi ètic del servei públic de Catalunya. Aquest comitè ha estat treballant en la qüestió i és el responsable d'elaborar la proposta de document definitiu de Codi Ètic del Servei Públic i remetre-la al Govern de la Generalitat juntament amb els resultats del debat públic impulsat.
Procés participatiu sobre el Codi ètic del servei públic de Catalunya
#codieticserveipublic L'ética al servei del servei públic a la Catalunya del s. XXI
Quant a aquest procés
El procés participatiu porta al debat ciutadà:
la rellevància d'un codi ètic a les administracions públiques i als serveis públics del segle XXI
els valors ètics que han d'inspirar els serveis públics a Catalunya
la significació que té disposar d'uns valors compartits per a totes les persones involucrades en els serveis públics
El Parlament de Catalunya, amb la Resolució 306/XI sobre l’orientació política general del Govern subsegüent al debat de política general del 6 d’octubre de 2016, va instar el Govern a elaborar el codi ètic del servei públic de Catalunya. Un Codi ètic amb el que s’identifiquessin el conjunt de persones que a Catalunya posen els serveis públic a disposició de la ciutadania des de qualsevol de les administracions (de la Generalitat i locals), les universitats, i els seus respectius organismes, i fins i tot proveïdors privats. Una mena de mínim comú múltiple que explicités els valors del servei públic.
El Govern de la Generalitat va constituir d’un Comitè per a l’elaboració del Codi ètic del servei públic de Catalunya (encara actiu) amb la presència de representants de totes les administracions públiques de Catalunya, institucions i entitats referents i persones expertes.
El 2017, el Comitè va elaborar una primera versió amb una relació de valors. L'aplicació de l'article 155 de la CE per part del Govern de l'Estat va paralitzar el procés que es va reprendre a l'octubre de 2019. El Comitè, amb noves aportacions d'institucions, entitats i persones expertes, va redactar una segona versió que, a banda de la relació de valors inclou un preàmbul explicatiu de caràcter pedagògic.
L’objectiu del Codi és orientar l’actuació de les servidores i els servidors públics des de la clau dels valors, reforçant d’aquest manera la integritat de llur actuació i contribuint així a impulsar la millora de la qualitat democràtica, la recuperació de la confiança de la ciutadania en les institucions públiques i una millora de la qualitat dels serveis públics. El document del Codi ètic és el nucli central del debat públic sobre la necessitat de valors per part de les administracions públiques, la seva concreció i la seva significació per als agents implicats.
Els eixos de debat proposats són:
La contribució del codi ètic en la definició i la prestació dels servis públics a la Catalunya del segle XXI. Serveix per millorar la qualitat dels servis públics? Serveix per millorar la confiança de la ciutadania en les institucions públiques?
Identificació i agrupació dels valors comuns del servei públic. Quins són, com presentar-los, com jerarquitzar-los i agrupar-los? Els valors irrenunciables comuns a tot el servei públic.
L’aplicabilitat de la proposta de codi ètic al conjunt de les administracions públiques i prestadors del servei públic, la coherència amb els codis ètics i codis de conducta existents, i l'adaptació a les condicions actuals i futures de prestació del servei públic.
Els mecanismes perquè el Codi sigui un veritable referent per a les servidores i els servidors públics, per implementar-lo, per actualitzar-lo d'acord amb l’evolució de la societat i la forma de prestació dels serveis públics, i per verificar-ne l'acompliment.
Les persones participants podran fer propostes i debatre-les en línia en aquest mateix portal. La situació d'alarma sanitària impedeix dur a terme les sessions de debat presencials per aquesta raó s'està treballant en fer dues sessions de debat per videoconferència els dies 20 i 27 de maig.
Disposeu de més informació al web del Departament de Polítiques Digitals i Administració Pública.
Límits del debat:
L’existència del Codi ètic no es qüestionable, ni el seu abast a totes les administracions públiques i a proveïdors de serveis públics. Es tracta d'un marc que respon al mandat del Parlament.
És important reflexionar sobre la significació d'un Codi i no només dels valors concrets en si, que sempre seran actualitzables.
Compartís