" class="part-icon-bars">

Procés participatiu sobre el Codi ètic del servei públic de Catalunya

#codieticserveipublic L'ética al servei del servei públic a la Catalunya del s. XXI

Phase 4 of 4
Retorn 01/06/2020 - 30/06/2020
Process phases
Help

They are spaces for dialogue between citizens and the Administration, where you can contribute your opinions, needs, proposals and expectations.

Increase your participation through the mechanisms available to you!

Close help

Ja està disponible l'informe final del procés.

About this process

This process belongs to Process

El procés participatiu porta al debat ciutadà:

  • la rellevància d'un codi ètic a les administracions públiques i als serveis públics del segle XXI
  • els valors ètics que han d'inspirar els serveis públics a Catalunya
  • la significació que té disposar d'uns valors compartits per a totes les persones involucrades en els serveis públics

El Parlament de Catalunya, amb la Resolució 306/XI sobre l’orientació política general del Govern subsegüent al debat de política general del 6 d’octubre de 2016, va instar el Governelaborar el codi ètic del servei públic de Catalunya. Un Codi ètic amb el que s’identifiquessin el conjunt de persones que a Catalunya posen els serveis públic a disposició de la ciutadania des de qualsevol de les administracions (de la Generalitat i locals), les universitats, i els seus respectius organismes, i fins i tot proveïdors privats. Una mena de mínim comú múltiple que explicités els valors del servei públic. 

El Govern de la Generalitat va constituir d’un Comitè per a l’elaboració del Codi ètic del servei públic de Catalunya (encara actiu) amb la presència de representants de totes les administracions públiques de Catalunya, institucions i entitats referents i persones expertes.

El 2017, el Comitè va elaborar una primera versió amb una relació de valors. L'aplicació de l'article 155 de la CE per part del Govern de l'Estat va paralitzar el procés que es va reprendre a l'octubre de 2019. El Comitè, amb noves aportacions d'institucions, entitats i persones expertes, va redactar una segona versió que, a banda de la relació de valors inclou un preàmbul explicatiu de caràcter pedagògic.

L’objectiu del Codi és orientar l’actuació de les servidores i els servidors públics des de la clau dels valors, reforçant d’aquest manera la integritat de llur actuació i contribuint així a impulsar la millora de la qualitat democràtica, la recuperació de la confiança de la ciutadania en les institucions públiques i una millora de la qualitat dels serveis públics. El document del Codi ètic és el nucli central del debat públic sobre la necessitat de valors per part de les administracions públiques, la seva concreció i la seva significació per als agents implicats.

Els eixos de debat proposats són:

  1. La contribució del codi ètic en la definició i la prestació dels servis públics a la Catalunya del segle XXI. Serveix per millorar la qualitat dels servis públics? Serveix per millorar la confiança de la ciutadania en les institucions públiques?
  2. Identificació i agrupació dels valors comuns del servei públic. Quins són, com presentar-los, com jerarquitzar-los i agrupar-los? Els valors irrenunciables comuns a tot el servei públic.
  3. L’aplicabilitat de la proposta de codi ètic al conjunt de les administracions públiques i prestadors del servei públic, la coherència amb els codis ètics i codis de conducta existents, i l'adaptació a les condicions actuals i futures de prestació del servei públic.
  4. Els mecanismes perquè el Codi sigui un veritable referent per a les servidores i els servidors públics, per implementar-lo, per actualitzar-lo d'acord amb l’evolució de la societat i la forma de prestació dels serveis públics, i per verificar-ne l'acompliment.


Les persones participants podran fer propostes i debatre-les en línia en aquest mateix portal. La situació d'alarma sanitària impedeix dur a terme les sessions de debat presencials per aquesta raó s'està treballant en fer dues sessions de debat per videoconferència els dies 20 i 27 de maig.

Disposeu de més informació al web del Departament de Polítiques Digitals i Administració Pública.

Límits del debat:

L’existència del Codi ètic no es qüestionable, ni el seu abast a totes les administracions públiques i a proveïdors de serveis públics. Es tracta d'un marc que respon al mandat del Parlament.

És important reflexionar sobre la significació d'un Codi i no només dels valors concrets en si, que sempre seran actualitzables.

Propostes See all proposals (217)

Proposta del document elaborat pel Comitè
El Codi aspira a ser útil. Per aconseguir-ho, ha de...
  • Created at
    29/05/2020
  • 1
  • Comments count: 0
See all proposals (217)
What is decided La versió final del Codi ètic del servei públic i els elements que han de contribuir a fer viu i efectiu el Codi
Who participates Empleats públics, proveïdors i prestadors de serveis públics de Catalunya i ciutadania en general
How is it decided En sessions de debat presencial i també en debat en línia.
Department Departament de la Presidència
Promoter group Comitè per a l'elaboració del Codi ètic del servei públic de Catalunya
Promoting unit Secretaria d'Administració i Funció Pública / Departament de Polítiques Digitals i Administració Pública
Facilitators Tandem Social, SCCL
Cost €6,763.90
Has summary unit Yes
Start date November 21, 2019
End date June 30, 2020
Reference: II-PART-2020-01-312

Share link:

Please paste this code in your page:

<script src="https://participa.gencat.cat/processes/CodiEticServeiPublicCAT/embed.js?locale=en"></script>
<noscript><iframe src="https://participa.gencat.cat/processes/CodiEticServeiPublicCAT/embed.html?locale=en" frameborder="0" scrolling="vertical"></iframe></noscript>

Statistics

50

Participants

141

Followers

34

Comments

217

Proposals

50

Endorsements

3

Meetings