Vés al contingut principal

Configuració de les galetes

Fem servir galetes per assegurar les funcionalitats bàsiques del lloc web i per a millorar la teva experiència en línia. Pots configurar i acceptar l'ús de galetes, i modificar les teves opcions de consentiment en qualsevol moment.

Essencials

Preferències

Analítiques i estadístiques

Màrqueting

Proposta del document d’Avanç

Proposta preliminar del document d’avanç

L’àmbit d’estudi del present PDU, d’una superfície de 1.280 ha, abasta els sòls situats al sud-est del nucli urbà de la ciutat de Lleida, en continuïtat amb aquest, segons queda delimitat en els plànols d’informació i d’ordenació del document. El límits físics de l’àmbit són: la carretera N240 Tarragona-Bilbao al nord-est; el límit de terme amb els municipis de Torregrossa i d’Artesa de Lleida al sud-est; la línia ferroviària R14 Barcelona-Lleida al sud-oest; i el nucli urbà de la ciutat de Lleida al nord-oest, on s’ubiquen el polígon industrial del Camí dels Frares i el barri residencial dels Magraners, en l’àrea on conflueixen les carreteres N240, C13 i C13B.

L’elecció d’aquest emplaçament ve precedida per una sèrie d’antecedents que l’han justificat i l’han considerat el més idoni. L’any 2007 l’Ajuntament de Lleida i l’INCASÒL signen un conveni per a la creació d’un gran sector d’activitat econòmica. Posteriorment, l’any 2007 es convoca el Concurs d’idees per desenvolupar el sector de Torreblanca - Quatre Pilans, en un àmbit de 700 ha aproximadament i en el mateix emplaçament estratègic que planteja el PDUAE.

El desenvolupament del sector, a banda d’aprofitar les sinèrgies de l’alta connectivitat del lloc, ha de garantir la qualitat i el servei a l’activitat econòmica i, al mateix temps, també ha de ser coherent amb els valors ambientals, paisatgístics i culturals del territori on s’ubica.


En l’emplaçament proposat predominen els relleus suaus i la connectivitat a les xarxes de mobilitat configura un territori apte pel desenvolupament econòmic, industrial i logístic d’alta capacitat, en un punt estratègic situat fora de l’àmbit de congestió de la xarxa de l’entorn de Barcelona i de Tarragona, que es veu reforçat per les infraestructures de gran capacitat i vertebració territorial que hi transcorren, ja siguin viàries (autopista AP2, autovia A2 i carretera N240) o ferroviàries (xarxes convencional i d’alta velocitat).

El sector proposat abasta preferentment els terrenys situats entre la N240 i la clamor de la Femosa, d’aproximadament 300 ha, a excepció de la nova terminal de mercaderies que s’ubica en paral·lel i en continuïtat amb la línia de ferrocarril Lleida-Tarragona, en un emplaçament on també convergeix amb previsió de l’Eix Transvesal Ferroviari. Els principals accessos viaris es produeixen a partir de la N240 tenint en compte la previsió del seu desdoblament.

La proposta dona resposta a un dels principals objectius del pla, d’obtenir grans parcel·les i, en concret, una gran parcel·la de mínim 100 ha amb la capacitat d’acollir una empresa amb aquestes necessitats de sòl, i al mateix temps, que l’ordenació sigui flexible i adaptable a les seves necessitats.

D’altra banda, la proposta preveu la implantació d’una terminal intermodal de mercaderies a Lleida que es considera d’interès territorial i estratègic, ja que es tracta d’una inversió que augmentarà l’ús del ferrocarril per al transport de mercaderies, reduint la quota del transport viari i les emissions de CO2 obtenint millores mediambientals. La seva ubicació també permetrà potenciar l’eix de l’Ebre i el seu paper en el transport de mercaderies del país. A més, els nous sectors es beneficiaran de la infraestructura facilitant l’exportació mitjançant connexió ferroviària i millorant la seva competitivitat econòmica.

L’escala de la intervenció generarà un efecte important sobre el paisatge i la connectivitat ambiental. Per tant, els sòls d’espais lliures es configuren com a franges de separació i transició, de major o menor dimensió, i com els elements que garanteixen la connectivitat ambiental i la integració paisatgística del conjunt. Tant la Clamor de la Femosa, com el Canal Auxiliar i la Sèquia quarta, no s’afecten, ans al contrari la proposta els preveu potenciar, establint importants espais lliures al seu voltant, amb una vocació fonamental de reposició d’hàbitats, equivalent a la transformació.

Un dels principals efectes potencials de l’àmbit del PDU de la Plana de Lleida és la seva relació amb Torre-ribera, donat el límit amb un nou sector d’activitat amb un espai inclòs en la Xarxa Natura 2000 (XN2000), i que allotja hàbitats essencials per a espècies en risc d’extinció. Per tant, es proposa una franja mínima de separació de 100 m d’amplada al llarg de l’actual N240 que ha contribuir a la compatibilitat del nou desenvolupament amb la ZEPA de Torreribera assegurant el manteniment de la distància entre el nou desenvolupament i el límit de Torrerribera i establint les actuacions necessàries per garantir la connectivitat ambiental i superar la barrera que representa la N240, en especial quan coincideix amb els connectors transversals de l’àmbit.

D’altra banda, es preveu el manteniment de la clamor de la Femosa com a connector ambiental i la seva integració com a espai lliure del sector en cas que es consideri oportú. Per tal de millorar la connectivitat transversal, es proposen també espais lliures en aquest sentit que millorin la connectivitat dels grans espais lliures d’abast territorial.

Per assolir els objectius del PDU, es podran establir determinacions, directrius o recomanacions que s’estructuraran segons el nivell de competència específica que pot assolir el document.

Alternatives

En l’avanç del PDU es plantegen quatre possibles alternatives d’ordenació que difereixen, bàsicament, en la posició de la terminal de mercaderies, en la posició dels connectors i els espais lliures i en menor mesura, en l’abast dels sòls urbanitzables de desenvolupament d’activitat.

La posició de la terminal de mercaderies té uns condicionants específics que condicionen tant la idoneïtat de la operativa ferroviària resultant com la possibilitat d’ampliació en relació a la longitud dels trens que hi tenen cabuda.

L’altre factor determinant en la nova implantació és el manteniment de la connectivitat ambiental de l’àmbit. En aquest sentit les diferents alternatives contemplen el manteniment dels connectors establerts en pla territorial i en el planejament general, o en cas de no ser compatibles, la seva reposició de manera que es garanteix la connectivitat ambiental.

Per tant, totes les alternatives avaluades contemplen l’obtenció de parcel·les de grans dimensions i són compatibles amb la nova terminal ferroviària i el manteniment de la connectivitat ambiental.


El document d’avanç avalua les diferents alternatives valorant la seva idoneïtat en relació als objectius del PDU i és el document de referència que determina, un cop efectuades les consultes necessàries, l’abast de l’informe de sostenibilitat ambiental i el criteris, objectiu i principis ambientals aplicables i s’identifiqui les administracions públiques afectades i el públic interessat partir del qual s’inicia el tràmit ambiental.

En l'apartat de Documentació es pot consultar tots el continguts del document d'avanç del PDU.

Confirmar

Si us plau, inicia la sessió

La contrasenya és massa curta.

Compartir