Vés al contingut principal
Informació sobre les galetes que es fan servir a aquesta pàgina web

Utilitzem galetes en el nostre lloc web per a millorar el rendiment i el contingut d'aquest. Les galetes ens permeten oferir una experiència d'usuari i uns continguts més personalitzats des dels nostres canals de xarxes socials.

La selecció de propostes es regeix per les següents normes:

  • Pots donar suport a 1000 propostes.
  • Pots crear fins a 50 propostes.

Contribució de l'Autoritat Catalana de la Competència

El Govern de la Generalitat ha aprovat la memòria preliminar de l’Avantprojecte de llei dels instruments de provisió del sistema públic de serveis sanitaris i ha obert un període de consulta pública prèvia per tal de recollir les aportacions de la ciutadania. Sens perjudici de l’emissió, en el moment procedimental oportú, del corresponent informe de regulació, l’Autoritat Catalana de la Competència (ACCO) considera adient avançar diverses consideracions des d’una perspectiva de competència.

En la memòria preliminar es destaca la conveniència, per diversos motius, de sortir del marc de la normativa de contractació pública en la provisió dels serveis sanitaris, opció emparada en la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic (LCSP) i les directives europees de les quals deriva. Ara bé, per l’ACCO, aquesta possibilitat no hauria de comportar l’exclusió total i absoluta de l’ús d’instruments contractuals que incorporessin determinades clàusules per garantir els diferents interessos generals que, en aquesta tipologia de serveis, adquireixen una especial rellevància.

En aquest sentit, quan aquests serveis públics no són proveïts de manera directa per part  l’administració, l’ús d’un model extracontractual presenta importants implicacions en termes de política de competència. I és precisament des d’aquesta perspectiva que cal recordar que els processos de contractació pública permeten, mitjançant la rivalitat entre els operadors que es produeix en el moment de la licitació -per tal de resultar adjudicatari del contracte de què es tracti-, l’elecció del millor proveïdor del servei també en termes de qualitat, aspecte fonamental en la prestació dels serveis sanitaris (així com d’altres serveis de caràcter social, com els serveis educatius o els serveis socials), al mateix temps que garanteixen l’aplicació dels principis bàsics d’utilització eficient dels fons públics, salvaguarda de la lliure competència i selecció de l’oferta econòmicament més avantatjosa, nuclears del nostre sistema de contractació pública.

Així, els processos de contractació pública provoquen el que es coneix com a competència PEL mercat, és a dir, provoquen la concurrència de diferents operadors que rivalitzen per obtenir al dret a explotar, gestionar o proveir uns serveis de manera exclusiva durant un període de temps determinat. En aquests processos, la competència es produeix en el moment de la licitació del contracte, en què concorre una pluralitat d’operadors amb diferents ofertes de preu, qualitat o altres característiques. Un cop adjudicat el contracte a un operador determinat, la competència pel mercat desapareix durant tota la vigència del contracte, i no reapareix fins que es produeix una nova licitació. Per això, adquireix especial rellevància el disseny del procediment de licitació del contracte, que haurà de ser el més competitiu possible.

Per aquests motius, l’ACCO considera que els instruments previstos en el sistema de contractació pública són mecanismes que, atesos els seus pilars fonamentals -transparència, concurrència, lliure competència i no discriminació entre operadors-, permeten suscitar rivalitats entre diferents operadors interessats en l’explotació del contracte i garantir, d’aquesta manera, la requerida provisió pública de serveis sanitaris de qualitat a preu competitiu (de fet, l’administració pública es veurà recompensada per haver suscitat la competència entre operadors amb l’obtenció de l’oferta que implica la millor relació qualitat/preu del servei objecte de contractació). Per tal que l’interès general obtingui les màximes aportacions econòmiques i socials amb els ingressos públics dels contribuents, l’eficiència i la competència han de ser sempre preservades.

Aquesta consideració no desconeix la importància d’assegurar que en la contractació de bona part de les prestacions pròpies d’aquests serveis es tinguin especialment en compte els aspectes qualitatius i en les  quals el factor humà, és a dir, els professionals que realitzen les prestacions pròpies d’aquests serveis, la seva continuïtat en la prestació dels serveis i  els recursos que tenen a llur disposició, incideixen directament en la qualitat dels mateixos i, en definitiva, en la salut dels usuaris. Tanmateix, algunes de les prestacions incloses també en els serveis sanitaris (per exemple, el transport sanitari, l’extracció de mostres de sang o d’altres de caràcter accessori) no reuneixen aquesta nota d’essencialitat en el tracte humà o contínuum assistencial en la prestació que s’apunta com a factor desencadenant o justificador de l’exclusió de la normativa de contractació pública; per tant, caldria acotar els serveis sanitaris en relació als quals es contemplarà l’exclusió de les normes de contractació pública .

En qualsevol cas, l’ACCO considera que, tal com ja va manifestar respecte l’avantprojecte de llei d’instruments de provisió del sistema públic de serveis socials, de febrer de 2024 (IR 71/2024), els procediments de licitació poden sens dubte dissenyar-se de manera que l’adjudicació d’aquesta tipologia de serveis compleixi amb els principis de qualitat i continuïtat assistencial, entre d’altres aspectes a tenir en compte, tot això en atenció a l’especial naturalesa i transcendència per a la nostra societat els serveis sanitaris. Per l’ACCO, el foment de la competència en el mercat i l'eficiència en la despesa pública no són incompatibles amb una provisió pública de serveis sanitaris que valori al màxim la qualitat dels mateixos, ans al contrari, constitueixen autèntics catalitzadors per a l’assoliment d’aquest objectiu públic.

Malgrat aquestes possibilitats inherents al sistema de contractació pública en termes de política de competència, segons es desprèn de la memòria preliminar de l’avantprojecte de llei objecte d’aquesta consulta pública, es preveu excloure o, en tot cas, minimitzar l’ús dels mecanismes de contractació pública per a la provisió de serveis sanitaris, integrats en el sistema sanitari integral d’utilització pública de Catalunya (SISCAT). No obstant això, cas que efectivament s’opti per figures de naturalesa extracontractual, l’ACCO considera que el futur avantprojecte de llei també hauria de constituir una finestra d’oportunitat per a promoure la competència entre els diversos proveïdors del sistema públic de serveis sanitaris amb l’objectiu d’assolir, molt especialment, el nivell de qualitat requerida per a una satisfactòria prestació dels mateixos. En altres termes, encara que es trobéssim en un entorn extracontractual, assegurar rivalitats o pressions competitives entre els diferents operadors del mercat interessats en proveir el sistema públic de serveis sanitaris es concep com un element essencial per garantir la millora continua en la prestació del servei, la innovació, la qualitat i, en darrer extrem, l’eficiència dinàmica i estàtica de mercat.

Comentari