M'ha semblat una ponència esplèndida, molt ben argumentada, que proposa bones solucions als greus problemes actuals dels centres: unes propostes que convindria portar a la pràctica. En aquesta línia volia fer alguns suggeriments.
* El mateix text apunta que el perfil del director (o líder) pedagògic costarà molt de trobar. També que l'autonomia no resulta si és imposada. Per això proposaria que durant un període inicial s'ofereixi l'autonomia a un nombre limitat de centres, i que es concedeixi només quan es consideri que hi ha prou possibilitats reals per resultar reeixida. Això donaria temps a formar més "directors" i altres càrrecs de responsabilitat, a obtenir dades dels centres ja autònoms, i a generar recerques sobre els punts forts i els febles d'aquests centres i de la seva dinàmica. El que s'aprendria s'incorporaria a la formació de nous responsables i així les noves experiències podrien fer-se amb més garanties. El nombre de centres amb autonomia aniria augmentant a poc a poc al principi i després de forma més accelerada, si es potencia la formació adequada.
* Els estudis de director de centre haurien d'admetre perfils de persones que, amb el seu currículum, demostrin capacitat de lideratge de persones, de responsabilitat, d'aprendre de l'experiència i de la recerca, i de generar tant pautes generals com accions estimulants. S'hauria de fixar un mínim d'experiència docent prèvia (10, 15 anys?) en l'ensenyament obligatori.
* Finalment, serà clau que l'autonomia dels centres recolzi en l'esforç conjunt de totes aquelles forces socials que tinguin un interès marcat perquè aquell centre aspiri a ser el millor del món als seus ulls. Per descomptat, l'alumnat, la direcció, el professorat i altres treballadors, que tenen molt a l'abast mecanismes per coordinar-se. Però per a la participació de les famílies caldria pensar molt bé la forma d'aconseguir que la tasca educativa familiar i la de l'escola sumin i no restin, com passa de vegades, però sense paternalismes i amb maduresa. Pel que fa a l'entorn local, és imprescindible que el responsable darrer de la bona marxa d'un centre sigui l'autoritat política local, per entendre'ns, l'alcalde. Per últim, cal trobar també la forma d'aconseguir que l'entorn social més actiu pugui participar en la millora i sosteniment de la qualitat educativa del centre. Tots aquests actors, reunits en un consell escolar potent, han de poder sumar els seus esforços en el bé de l'educació de l'alumnat i de la qualitat del centre. Aquest consell escolar seria el responsable del centre, i és qui hauria d'aprovar el projecte educatiu i contractar la
Compartís