M'agradaria fer una introducció, què si bé no respon directament als 4 items proposats, des del meu punt de vista (com professora de ciències), és una part important en la milloria i èxit escolar (Si és aquest l'objectiu últim de la ponència):
- Tenim una eina molt engrescadora i estimulant pels alumnes, el laboratori (taller, etc) i no li donem gaire importància.
- Caldria formar al professorat i fer unes pràctiques d'obligat rigor, les mateixes per cada nivell, per a tot centre i alumne del pais.
- Caldria dotar d'un millor equipament actualitzat als laboratoris.
- Caldria tenir un tècnic de laboratori per ajudar en la preparació i neteja dels materials, per tal de poder fer servir el laboratori l'hora seguent. Al mateix temps es responsablitzaria del seu manteniment.
- Caldria augmentar a dues hores, el temps en el laboratori, sengons nivell.
- Caldria reduir els llibres tan carregats en teoria i gaira pràctica.
- Caldria augmentar el nombre d'hores al laboratori a un 75%, pot ser.
Totes aquestes idees són copiades de paisos on ja fa molt s'implanten i on els resultats Pissa són millors. Jo nomès volia comentar aquesta visió, per reflexionar-hi, ja que no crec que la solució per augmentar l'èxit escolar siga nomès revisar els perfils profesionals del professorat o formar-lo més.
Perfils professionals. Jo penso que el docent hauria de tenir una experiència laboral, altra que de profe (com ja és el cas en Cicles Formatius), per poder ajudar l'alumne a trobar similituts i aplicacions reals.
Formació inicial i formació permanent. Pot ser caldria revisar aquestes premises que no deixen a un profe de ciències donar classes d'idiomes, tot i tenir diplomes, experiències i nivells de vegades superiors als que si tenen una carrera humanística o de filologia, o un altre exemple, el que un químic no pugui enseñar matemàtiques però sí una ingenyeria tècnica.....En quant a la formació permanent, crec que el departament ja en fa molta però caldria pot ser avaluar desprès la seva aplicació i eficacia.
Accés i avaluació de la funció docent: No estic en contra d'una avaluació del professorat, si allò comporta una revisió salarial. I les formes d'entrar a la docència haurien de primar, si més no, igualar, l'experiència docent i altra de l'opositor. Sovint es prima o es fan eliminatories les proves memorístiques (Tema i exercicis) que qualsevol nou licenciat ho té per la mà, deixant fora llavors a aquelles persones amb més experiència professional i laboral.
Ètica i deontologia de la pràctica docent. No tinc una resposta clara en aquest punt, però si considero que la gran riquesa
Compartís