Acollint-nos a la crida a la participació feta des del Consell Escolar de Catalunya al debat Ara és Demà, voldríem fer-vos una aportació. Es tracta de fer un pas més el la línia de l’escola inclusiva.
Des dels anys vuitanta en que es van fer les primeres passes per integrar a l’escola nens i nenes amb necessitats educatives especials fins ara, han estat molts els alumnes que han viscut una escola en la que les seves necessitats han estat tingudes en compte i en la que han trobat el suport necessari per culminar els seus estudis amb èxit.
Alguns d’ells s’han volgut dedicar professionalment a l’educació i el sistema també ha fet passes per compensar la possible desigualtat d’oportunitats per accedir a un lloc de treball com a professor d’aquests persones, que tenen la capacitat necessària per a exercir com a professors però es troben amb una dificultat addicional en el procés de selecció. En alguns moments han tingut prioritat a l’hora d’escollir vacants d’interinatge, i disposen d’un servei d’atenció en riscos laborals que els atén de forma competent; tanmateix s’hauria d’avançar concretant les mesures i ajustant-les a les característiques de les persones que les reben.
El que proposem afecta a dos moments de la vida laboral d’aquestes persones: l’accés a la funció pública per la via d’oposicions; i l’accés a la destinació a un lloc de treball, tant si és en condició d’interí com de propietari de la plaça.
En el cas de l’accés a la funció publica per oposició, proposem que s’avanci en prendre mesures concretes per a cada tipus de disminució. De fet, en alguns casos ja es fa: si un aspirant té problemes de mobilitat es salven els obstacles, si té dificultats de visió se li proporcionen textos amb lletres més grans. En el cas dels sords, però, la falta d’igualtat d’oportunitats per a competir amb la resta d’aspirants en la defensa oral d’una programació és molt evident, i caldria pensar en formes alternatives en les que la oralitat no tingui un paper tant determinant. Proposem doncs, que s’adaptin les oposicions a les característiques reals de les persones que tinguin reconeguda legalment una disminució determinada.
Pel què fa a la destinació a un lloc de treball concret, la proposta és que a les escoles i instituts d’un determinat nombre de places, en tinguin una reservada a persones amb una disminució reconeguda legalment.
Ambdues propostes són fetes des del convenciment que normalitzar la presència de mestres i professors amb alguna disminució als centres és enviar, des del sistema educatiu, un missatge positiu a la societat i de manera m
Share