Aporto unes propostes molt generals però que penso que són importants i que caldria revisar.
Penso que la formació de mestres i professors ha de ser d'altíssim nivell perquè puguin afrontar amb garanties el repte d'ajudar els nens i nenes a formar-se. Durant molt de temps la professió de mestre ha estat molt poc valorada, i en general hi ha hagut poca exigència en els estudis. Hi ha mestres que no saben qui va ser Maria Montessori, per posar un exemple, i això és tan greu com que un metge no sàpiga qui va ser Alexander Fleming. També n'hi ha d'excel·lents, segurament la majoria, però és precisament el fet que convisquin mestres que en saben molt i que s'hi impliquen amb els que fan la feina molt justeta, el que no s'entén i que s'hauria d'evitar pel bé de tots. S'ha d'exigir el màxim a tothom i no deixar en mans de la bona voluntat i vocació de cada mestre per fer de més o de menys. En el cas d'altres professions això és impensable.
Cal dotar de prestigi aquesta professió, com en d'altres països, al nivell de la importància que té, que és molta, i penso que això també passa per l'exigència en els estudis, que hauria de ser molt més elevada per tal de garantir que els mestres que els acaben estan altament preparats, al nivell d'estudis com medecina o enginyeria (de fet, com tots haurien de ser). És una feina vocacional, sí, com ho és la de medicina, per exemple, i això no impedeix que els nivells d'exigència en aquesta carrera siguin molt alts. Penso que en el cas dels mestres hauria de ser així. També caldria anivellar els sous, evidentment.
També penso que en aquest context, el mestre hauria de tenir més autoritat a l'aula, en el sentit de respecte, hi ha d'haver un respecte mutu professor-alumne, que en molts casos no hi és; i això penso que té a veure també amb el prestigi i també amb els valors (hem passat d'una societat on els mestres pegaven els nens, a una en què massa nens no respecten els mestres; cal trobar l'equilibri. No hi ha molta gent (segur que alguns sí) que s'atreveixi a cridar-li a un metge perquè no està d'acord amb el diagnòstic, en canvi hi ha mestres que han de suportar no només la desautorització sinó també males paraules i coses pitjors per part de pares. Aquest manca de respecte desautoritza el mestre i li deixa molt poc marge perquè pugui fer bé la seva feina. Aquí intervé la manca de valors i d'educació d'alguns pares, i això també caldria que es treballés de manera generalitzada.
Share