PROPOSTA PER IMPLEMENTAR, PER AL CONJUNT DE L’ALUMNAT, UNA NOVA ASSIGNATURA DE CULTURA RELIGIOSA
1. Cultura religiosa, una proposta de futur
En el moment de reflexionar sobre el futur de l’educació a Catalunya, cal preguntar-nos per les competències que requeriran els alumnes per entendre el món en què viuen.
Pel que fa a l’àmbit religiós, fins al moment el nostre sistema educatiu s’ha limitat a garantir la possibilitat d’oferir ensenyament confessional a aquelles famílies que així ho sol·liciten. Pel que fa a la resta d’alumnes, sovint acaben la seva escolarització sense haver tingut cap contacte amb continguts relacionats amb el fet religiós . Aquest fet esdevé una paradoxa si tenim en compte que:
o Les nostres societats són cada dia més plurals des del punt de vista religiós i amb tota seguretat ho seran més en les pròximes dècades. Tenir coneixements en matèria de diversitat religiosa és necessari per entendre la configuració de la nostra estructura social.
o Bona part de la història i de la humanitat, així com moltes expressions artístiques, són difícilment comprensibles sense disposar d’uns coneixements mínims sobre el fet religiós.
o A dia d’avui, les relacions internacionals estan enormement condicionades pels vincles entre les diferents confessions religioses. Hom difícilment pot copsar determinats conflictes en tota la seva profunditat, sense comprendre la dimensió religiosa dels mateixos.
Per tot plegat, crec necessari implementar una nova assignatura de cultura religiosa que sigui obligatòria per a tot l’alumnat.
2. Una nova assignatura, amb quines premisses?
La nova assignatura de “cultura religiosa” és susceptible de generar suspicàcies i crítiques en diferents sectors de la societat. En aquest sentit, cal deixar clar que:
- La nova assignatura no té com a objectiu substituir les actuals matèries de “religió confessional”. És una assignatura que es considera necessària amb independència de si les matèries confessionals perviuen o no en el futur
- La nova assignatura no pretén fomentar cap mena de creença religiosa o lluitar-hi en contra. En aquest sentit, s’impartiria des d’un punt de vista “neutre” cap al fet religiós
- La nova assignatura únicament vol abordar la religió com una realitat històrica que ha condicionat i condiciona el desenvolupament de les nostres societats.
- La nova assignatura abordarà el fet religiós com una realitat plural. És a dir, inclourà continguts relatius a les confessions religioses que han tingut una major influència al llarg de la història.
3. Una assignatura amb antecedents en l’àmbit inter
Compartís