Consulta sobre la proposta d’ordre per la qual s’estableix el currículum de la formació instrumental per a les persones adultes.
Consulta sobre el projecte d'ordre inicial
Quant a aquest procés
Aquest procés pertany a Normativa
L’objectiu d'aquesta consulta és recollir les propostes i suggeriments que millorin el contingut i la redacció de l’ordre per la qual s’estableix el currículum de la formació instrumental per a les persones adultes.
La proposta d’ordenació curricular presenta un enfocament competencial i pretén incorporar els actuals principis i les noves metodologies d’ensenyament i aprenentatge, amb una estructura horària flexible que incrementa l’autonomia organitzativa del centre. Està basat en les competències clau del Consell d’Europa i té en compte els referents normatius europeus i algunes fites dels objectius 4 i 5 de desenvolupament sostenible de l’Agenda 2030.
El projecte inclou:
- L’objectiu, els destinataris, els principis, l’estructura i l’organització curricular d’aquests ensenyaments.
- Les competències clau establertes pel Consell d’Europa.
- Un plantejament competencial d’acord amb la legislació vigent i les referències internacionals de la Unió Europea.
- Competències, continguts i criteris d’avaluació relacionats amb algunes fites de l’ODS 4 i 5 de l’Agenda 2030.
- El desenvolupament curricular per a l'assoliment de les competències clau, estructurat en tres àrees curriculars (lingüística; matemàtica; medi natural, social i cultural) i dues competències transversals (digital; personal, social i laboral).
- La distribució horària per cicles i nivells.
- La certificació a la qual dona dret i les corresponents equivalències acadèmiques.
Els objectius principals de la iniciativa són:
- Facilitar l’accés a l’educació a totes les persones adultes, especialment a aquelles en major situació de vulnerabilitat, en condicions d’igualtat d’oportunitats (vinculat a les fites 4.3 i 4.5 de l’objectiu 4 de desenvolupament sostenible), en el marc d’un sistema educatiu inclusiu i incorporant la perspectiva de gènere (vinculat a l’objectiu 5 de desenvolupament sostenible).
- Incrementar el nombre d’alumnes que cursen els estudis de la formació instrumental amb garanties d’èxit, oferint possibilitats flexibilitzadores de distribució horària per als centres, d’acord amb el perfil i les necessitats de l’alumnat.
- Adquirir progressivament les competències clau recomanades pel Consell d’Europa per afavorir el desenvolupament personal, acadèmic i professional de les persones adultes i el seu projecte personal.
- Dotar de les competències necessàries per incrementar les possibilitats d’inserció laboral de les persones adultes (fita 4.4 de l’objectiu 4 de desenvolupament sostenible).
- Facilitar l’adquisició de les habilitats mínimes de competència amb relació a la lectura, escriptura i aritmètica (fita 4.6 de l’objectiu 4 de desenvolupament sostenible) i disminuir l’analfabetisme.
- Fomentar la integració i la participació social, l’arrelament a la cultura i al país de les persones nouvingudes i millorar la convivència.
- Fomentar una transició amb èxit a l’educació secundària per a les persones adultes.
- Promoure el desenvolupament d’actituds responsables d’acció per a la millora i protecció del medi ambient i la presa de consciència sobre els aspectes socials, econòmics i ètics del consum i sobre la necessitat de construir un entorn saludable basat en el desenvolupament sostenible (fita 4.7 de l’objectiu 4 de desenvolupament sostenible).
- Promoure els drets humans, la igualtat de gènere, la promoció d’una cultura de pau i no-violència, la ciutadania mundial i la valoració de la diversitat cultural (fita 4.7 de l’objectiu 4 de desenvolupament sostenible).
- Iniciar-se en l’ús de les tecnologies de la informació i la comunicació i contribuir a la reducció de la bretxa digital.
Preguntes per orientar les aportacions
- Considera que els objectius de la nova ordenació curricular són realistes i s’ajusten al perfil de població que cursa aquests estudis?
- Considera adequades les tres àrees curriculars establertes?
- Considera que s’han d’incloure les dues competències transversals, o sigui, la digital i la personal, social i laboral?
- Considera que la llengua anglesa s’hauria d’incloure en el currículum? Considera que s’hauria d’introduir en el segon cicle?
- Considera que la distribució horària per cicles i nivells és adequada i ofereix suficient flexibilitat per donar resposta a les necessitats actuals de la població adulta?
- Considera adequats els nivells de llengua que s’han d’assolir en finalitzar cada cicle?
- Considera adequada l’equivalència amb el nivell COMPETIC inicial en finalitzar la formació instrumental?
- Com valora l’opció que aquests ensenyaments es puguin cursar en modalitat semipresencial o a distància?
- Creu que la nova proposta pot afavorir la disminució de l’abandonament escolar?
- La nova proposta dona resposta a les necessitats educatives de l’alumnat analfabet?
- La nova proposta dona resposta a les necessitats educatives de l’alumnat que vol preparar-se per cursar el graduat en educació secundària obligatòria?
- Considera que el currículum hauria d’incloure altres aspectes? Quines altres millores proposaria?
Podeu consultar l'esborrany de l'ordre en l'apartat de Documents relacionats.
Compartís: