Estratègia Catalana per a l'Ocupació de Qualitat 2021-2030 (ECO-Q)
#estrategiacatalanadocupacio Procés participatiu amb les entitats que conformen el Sistema d’Ocupació de Catalunya
C - Repte 3: Garantir serveis d’ocupació accessibles i adaptats, tant a les necessitats de les persones com dels diferents territoris
Concreció del repte:
- Atendre les necessitats de les persones
- Ampliar i flexibilitzar les modalitats d’atenció
- Adaptar els serveis d’ocupació a les necessitats del territori
- Adaptar els programes formatius a les demandes del mercat de treball i a les necessitats de l’empresa
- Adaptar dels programes formatius i altres accions a les necessitats de cada col·lectiu
- Garantir el coneixement de les implicacions de les diferents situacions de salut mental en el marc dels serveis d’orientació ordinaris
- Garantir el dret d’accés als serveis públics de les persones amb trastorns de salut mental, encara que no tinguin un certificat de discapacitat, així com una atenció adequada a les persones amb trastorns mentals lleus no diagnosticades, donat que actualment es troben en una mena “llimb” que no permet l’entrega de solucions eficaces
- Millorar les condicions d’accés a programes que generen obstacles en l’accés d’alguns col·lectius. Per exemple, el cas dels joves que, si estan estudiant no poden estar a la Garantia Juvenil
- Atendre la diversitat: amb la pandèmia s’ha visibilitzat quantes persones queden fora totalment del sistema d’ocupació, cal atendre-les
- Garantir l’accessibilitat de continguts
- Garantir l’accessibilitat dels serveis del sistema d’ocupació de Catalunya
- Garantir l’accessibilitat universal dels serveis per facilitat la igualtat d’oportunitats
- Fomentar l’apoderament i capacitat de decisió de les persones amb discapacitat, posant serveis al seu abast però que puguin adaptar-se en funció de les necessitats i que fomentin l’accessibilitat
Iniciatives que il·lustren el repte:
- Definició de programes sota una perspectiva més transversal per a què diferents perfils s’hi puguin acollir
- Programes específics de formació adequats a les necessitats del territori
- Models formatius i d’inserció de persones que parteixin de l’encaix de les necessitats de l’empresa i de la persona
- Programes més flexibles que tinguin una major adequació a les necessitats de les persones
- Programes de formació a mida que busquin l’encaix entre les necessitats de les empreses i de les persones demandants d’ocupació
- Serveis d’orientació i formació accessibles universalment (accessibilitat cognitiva, lectura fàcil, etc.)
- Persones tècniques especialitzades en l’atenció a col·lectius d’atenció prioritària a tots els serveis d’inserció
- Formació acadèmica reglada i universitària en col·lectius d’atenció prioritària
- Curs d’Orientació Professional per la Inserció Sociolaboral (INSERLAB) com a exemple de bona pràctica: https://www.urv.cat/es/sociedad-empresa/catedras/inclusion-social/inserlab/
- Formació accessible a través de la subtitulació de continguts
- Formació per a persones professionals per tal que puguin acompanyar i donar suport a les persones amb discapacitat
- Instruments de capacitació laboral per a persones amb discapacitat desenvolupats íntegrament mitjançant la pràctica i a l’entorn laboral
- Itineraris de formació no reglada adaptables a les necessitats de les persones i els col·lectius
- Programes de formació ocupacional dual
- Treball amb les entitats especialitzades en els col·lectius de persones amb discapacitat per tal d’aconseguir serveis accessibles universalment
- Consideració dels col·lectius d’atenció prioritària en les prospeccions
- Accions destinades a la incorporació de les adaptacions necessàries per a l’efectiva inclusió laboral de les persones amb discapacitat (material per accessibilitat cognitiva i lectura fàcil, etc.)
- Informació sobre possibles adaptacions a l’entorn de treball per a persones amb discapacitat
- Facilitació de l’accés de persones de col·lectius vulnerables als programes del sistema d’ocupació
- Pràctiques en empreses ordinàries per persones amb discapacitat que facin formacions en el marc de l’Administració Pública (SOC, BASA, etc.)
- Canals o mecanismes de simplificació dels tràmits a les persones que perceben la renda garantida per a promoure la seva participació en plans d’ocupació
Trobades relacionades:
(C) Debat per videoconferència sobre l'Eix 3 - Els col·lectius d'atenció prioritària i el sistema d'ocupació de Catalunya
Denóncia un problèma
Aguest contengut non ei apropriat?
0 comentaris
Carregant els comentaris ...
Deixa el teu comentari
Inicia la sessió amb el teu compte o registra't per afegir el teu comentari.
Carregant els comentaris ...