D - Repte 6: Dissenyar una oferta formativa en funció de les competències a aconseguir i un sistema que permeti acreditar competències d'una persona
Concreció del repte:
Dissenyar l'oferta formativa en funció de les competències a aconseguir i no tant per continguts. Proposta General de competències bàsiques: Idiomàtiques, digitals, comunicatives, interrelació, sostenibilitat... Específiques de nivell 1, 2, 3...
Fomentar diagnòstics del mercat laboral en funció de les competències necessàries i no tant en llocs de treball i ocupacions.
Dissenyar un sistema que armonitzi els resultats i qualificacions per tal de saber les competències de les que disposa una persona envers el mercat laboral.
Garantir canals flexibles, oberts de forma permament i adaptats que permetin a les persones demostrar competències, inclús sense necessitat de fer obligatòriament formacions. El procés actual d’acreditació de competències està lligat a convocatòries amb una duració limitada, així com a determinades famílies professionals.
Promoure la identificació del capital competencial de les persones com a base per treballar en el seu acompanyament i la dotació d’eines.
Promoció del desenvolupament del sistema de valoració per competències
Iniciatives:
Disseny de plans e formació per competències
Canals àgils i disponibles per acreditar competències (element especialment rellevant per persones estrangeres, així com en sectors com el de cures)
Accés continuat al sistema d’acreditació de competències
Transferències de reconeixement ràpids i transparents entre el diferents sistemes de Formació Professional (FPB, FPI, FPO), així com les competències obtingudes a través del mercat laboral
Integració efectiva dels sistemes de qualificació i formació professional (ensenyament, ocupació, laboral)
Mapa d'indicadors centrat en l'evolució dels nivells de competències bàsiques i específiques obtingudes per la ciutadania
Elements curriculars centrats en la definició dels perfils professionals en nivells educatius finalistes (ESO, Batxillerat, etc.)
Sistema de qualificacions i competències professionals en nivells educatius finalistes (ESO, Batxillerat, etc.)
Experiències qualificadores: conjunt d'estratègies, serveis, instruments que permeti a les persones obtenir les acreditacions i competències que li son necessàries per aconseguir la seva realització professionals
Compartís