F - Repte 2: Consolidar un sistema de formació per a la ocupació eficaç, flexible, divers i adequat a les necessitats i al territori
Concreció del repte:
Assegurar una atenció integral a les persones usuàries.
Dissenyar accions formatives en forma d’itineraris formatius que permetin la coherència, la continuïtat i la traçabilitat de les diferents accions.
Augmentar la inserció laboral de qualitat de les persones que s’han format a través del SOC.
Tenir una oferta diversificada.
Fomentar el re-skilling de les persones treballadores.
Equilibrar les propostes formatives.
Consolidar els programes.
Concertació de programes que funcionin, evitant les multiplicitat de convocatòries.
Evitar les dinàmiques perverses que en ocasions generen les subvencions – dispersió i duplicitat d’accions, mirada a curt termini, discontinuïtat dels projectes, etc.
Consolidar els equips tècnics.
Actualitzar les formacions per assegurar la seva adequació al context actual.
Iniciatives:
Programacions estables i flexibles
Formació dual
Formació continuada que permeti l’adaptació constant als canvis ràpids del mercat laboral i de les empreses
Formació dins les empreses
Formacions a mida certificades pel SOC, que puguin implementar-se de forma ràpida per adaptar-se a les necessitats del territori (per exemple, cas del tèxtil a Manresa)
Accions formatives a partir d’una diagnosi del territori Pràctiques en empresa més llargues
Programes a llarg termini – per exemple, a dos anys vista
Formació conjunta amb les empreses, on aquestes participin tant en la definició del currículum com en l’execució (model de la Diputació)
Possibilitat d’iniciar les pràctiques quan apareix una oportunitat laboral, no quan s’hagi cursat el 75% de la darrera acció formativa del CP
Certificats de Professionalitat de nivell 3
Sistema digital àgil que posi en contacte a les empreses amb les persones a l’atur, per tal de cobrir les necessitats de forma ràpida
Metodologies actives d’aprenentatge
Treball directe amb les persones en situació d’atur
Flexibilització de programes, incloent objectius qualitatius i ampliant els terminis per poder demostrar insercions
No dependre de convocatòries per la realització d’accions
Prospecció de necessitats formatives
Revisió de les formacions per adaptar-les a les necessitats actuals – algunes es basen en models obsolets
Equips multidisciplinars pel desenvolupament dels projectes
Fòrums internacionals
Fons europeus
Compartició d’experiències amb “partners” de la Unió Europea
Compartir