J - Repte 7: Adaptar els programes a les particularitats del territori i del seu teixit empresarial
Concreció del repte:
Incorporar la visió territorial en la definició i aterratge dels programes, donat que hi ha realitats molt diferents (per exemple, entre poblacions de costa i d’interior) – per fer-ho, cal que els agents locals estiguin presents en el desplegament de la llei del SOC.
Adaptar els programes i serveis a la realitat territorial, a la realitat de les administracions representatives de cada territori i a la realitat del teixit empresarial. En aquest sentit, cal adaptar els programes a les empreses petites, donada la gran quantitat de PIMES
Tenir en compte experiències realitzades al territori i que han tingut bons resultats a l’hora de dissenyar nous programes.
Adequar les actuacions a les noves necessitats del territori – els CP estan obsolets a nivell de continguts.
Consensuar les accions formatives de forma territorial en col·laboració amb l’empresariat i tota la xarxa del sistema d’ocupació.
Augmentar la implicació de les empreses en els serveis d’ocupació.
Potenciar el coneixement dels agents del territori i les mancances de perfils laborals existents.
Adequar les accions formatives a les necessitats i mancances del territori.
Aprofitar la major capacitat d’adaptació dels plans de formació dels estudis de grau mig i superior en comparació amb els graus universitaris.
Abordar la manca d’espais i equipaments al territori per l’impartició de formació en oficis. Existeix molta demanda, en el sector industrial, de persones formades i preparades; no obstant, no hi ha suficients espais ni edificis industrials per fer formació industrial. Cal poder disposar d’espais – per exemple espais educatius, convenis amb entitats, etc. – per poder impartir les formacions més demandades. Actualment, degut també als requisits exigits als espais per fer formacions, s’estan realitzant les formacions en infraestructures que tothom té.
Formar a persones en els sectors amb major demanda i on les empreses tenen més dificultats per trobar persones preparades i formades. A Girona destaquen sectors industrials com el metall, electromecànica, àmbit de soldadura, etc. A Figueres, destaca la logística.
Formar i reorientar a les persones cap al sector d’atenció a les persones.
Treballar per aconseguir una reconversió, donat que Girona està molt enfocat al sector serveis, i ara hi ha moltes persones joves que venen del comerç, el turisme i l’hosteleria que han quedat excloses del mercat laboral. Cal oferir opcions formatives que apostin per sectors amb futur.
Fomentar que els i les estudiants coneguin el ventall d’opcions formatives i les opcions d’ocupabilitat que impliquen.
Fomentar que els i les estudiants optin per formacions que tenen alta demanda i ocupabilitat.
Iniciatives:
Presència dels agents locals en el desplegament de la llei del SOC
Elaboració de diagnosis amb la participació activa dels agents locals
Taules de coordinació locals per la priorització de la formació
Formació adaptada a les demandes i a les mancances de perfils laborals requerits per les empreses
Formació CP flexible i adaptada a les noves necessitats
Formació bàsica que serveixi de base per entrar a una empresa, fomentant que després aquesta segueixi formant a la persona
Formació professionalitzadora en perfils concrets requerits per les empreses (per exemple, persones tècniques en manteniment de maquinària, persones tècniques informàtiques, etc.) – i no tant formació generalista (FP)
Formació en atenció a les persones
Actualització dels continguts dels CP per adaptar-se a les necessitats actuals
Formació adaptada a les necessitats del mercat laboral més enllà dels CP
Eina única per bolcar les dades d’intermediació, compartida entre les entitats locals
Prospecció a les empreses per detectar nous perfils i adaptar les formacions a aquests
Programes flexibles per adaptar-los a les necessitats del territori i a l’evolució de l’economia
Descentralització d’accions, donant major protagonismes a les OT
Espais compartits i recull d’equipaments del territori per poder impartir les formacions més demandades
Col·laboració entre el Departament de Treball, el Departament d’Educació i el SOC per augmentar l’orientació i difusió del ventall d’opcions formatives als instituts
Canals de comunicació amb les empreses
Compartir