La participació impulsada des de grans municipis i la Generalitat de Catalunya (presencial)
-
BarcelonaDepartament d'Universitats i RecercaVia Laietana, 2, 08003 Barcelona
-
10:00 AM - 12:30 PM CET
Com la llei pot millorar la participació als municipis grans i a la Generalitat de Catalunya?
Els eixos de debat previstos a tractar en la sessions són:
Eix 1: compromís institucional
Per una participació ciutadana de qualitat és imprescindible que l’organització impulsora tingui integrats determinats valors o actituds: empatia, predisposició al canvi, la confiança en les capacitats de la ciutadania així com la consciència dels recursos necessaris: temps, informació, persones, coneixements, equipaments i infraestructures.
Hi ha reptes clarament identificats en relació amb l’actitud (ús estètic, poca rellevància temes tractats, poca incidència, manca de retorn) i els recursos (com informació, humans, econòmics...).
Sobre que debatrem:
Sobre com des de la llei es poden establir mesures per millorar i fer efectiu el compromís institucional amb la participació.
Sobre com des de la llei es poden definir i garantir els recursos necessaris per a una participació ciutadana de qualitat.
Sobre com des de la llei es poden definir quan i de quina manera s’hauria d’articular la participació.
Eix 2: les regles del joc
Per garantir una participació de qualitat s’han de definir unes regles del joc clares que expliquin els objectius del debat, la política pública, la capacitat d’incidir i els límits del debat. També disposar d’un grup motor que vetlli per a que això sigui així durant el procés i òrgans de seguiment sobre els resultat incorporats a les polítiques públiques.
Finalment, cal també garantir una correcta comunicació i avaluació.
Sobre que debatrem:
Sobre com des de la llei es poden establir formes per ajudar a seleccionar i definir aquestes regles del joc (objectius, matèria de la política pública, grau de participació, neutralitat, límits...) en les diferents modalitats de participació (processos participatius, consultes normatives, espais estables...).
Sobre com des de la llei es pot garantir aspectes com una correcta difusió, seguiment i avaluació del procés i tota la política pública sotmesa a debat ciutadà, adaptant-les a les diferents modalitats de participació existents i/o possibles.
Eix 3: les modalitats participatives i metodologia
Hi ha gran diversitat de modalitats de participació ciutadana tant de tipus (processos, consells, consultes normatives,...) com de nombre ( per exemple, a la Generalitat de Catalunya hi ha identificats més de 68 consells de participació, molts d’ells sense cap activitat substantiva).
Per garantir una participació de qualitat, cal dissenyar aquestes modalitats de diferent manera. Però, alhora, assegurar que totes respecten elements comuns com són les fases d’informació, debat, tancament, retorn i seguiment.
Sobre que debatrem:
Sobre com des de la llei es poden definir accions per fer possible la diversitat de mecanismes però alhora evitar la proliferació d’espais participatius que en la pràctica no funcionen o estan buits de contingut.
Sobre com des de la llei es pot garantir que el disseny i les metodologies participatives respectin element essencials com les fases d’informació, debat, tancament, retorn i seguiment.
Com fer-ho permeten alhora l’experimentació i la innovació?
La descripció concreta dels eixos de debat el podeu trobar a: eix 1, eix 2 i eix 3.
S8.2 Compromís d’aportar uns recursos mínimsS8.24. Preveure els impactes de processos transfronterersS8.18. Empoderar la ciutadana perquè pugui prendre el control dels processosS8.28. Destinar recursos a la cerca activa de participants i treballar en espais informalsS8.5 Preveure un mecanisme d’avaluació extern que doni garanties de qualitatS8.7. Garantir el retorn i l’avaluació entesa com un procés de milloraS8.16. Fixar la obligatorietat d’establir un únic espai de comunicació de referènciaS8.13. Possibilitat de remunerar la participacióS8.23. Facilitar la participació en horari laboralS8.11 Rebaixar el mínim de signatures ciutadanes per impulsar una iniciativa ciutadanaS8.17. Resoldre i definir la relació amb les consultes prèviesS8. 26 Estimular l’obertura i renovació dels Consells sectorialsS8. 26 Estimular l’obertura i renovació dels Consells sectorialsS8.27 Popularitzar la participació ciutadanaS8.4 Valorar la idoneïtat d’obligar per llei a obrir les polítiques públiques a la participacióS8.14. Clarificar i diferenciar les diferents formes de participacióS8.25. Posar en valor la participació i canalitzar les aportacions de lobbies i grups d’interèsS8.19. Utilitzar un llenguatge i un glossari entenedorS8.20. Incorporar un capítol de dretsS8.9. Coordinació dels diferents espais i mecanismes participatiusS8. 3 Establir la obligatorietat d’un Pla de comunicacióS8.6. Compromís institucional per una formació continuada en l’àmbit de la participacióS8. 8. Que la llei prevegi la seva pròpia avaluacióS8.10. Preveure que els òrgans sectorials disposin d’un pla de treballS8.12. Reconèixer altres mecanismes o modalitats participatives amb especial atenció a les promocionades per la ciutadaniaS8.15 Establir mínims de qualitat per qualsevol mecanisme participatiu i obligatorietat d’incorporar la perspectiva de gènere i la interseccionalS8.21. Donar cobertura a la participació d’altres col·lectiusS8.22 Posar en valor la diversitat en la participacióS8.29. Establir uns criteris de contractacióMeeting Minutes
Podeu consultar l'informe en el següent enllaç.
Share