" class="part-icon-bars">

Procés participatiu de la nova llei de participació ciutadana de Catalunya

#LleiParticipa Procés participatiu de la nova llei de participació ciutadana de Catalunya

Fase 3 de 3
Retorn 13/03/2023 - 31/03/2023
Fases del procés

S4.8. Atendre les especificitats dels micropobles i municipis petits en la futura llei.

11/11/2022 18:37  
Acceptades

La futura llei no pot regular de la mateixa manera a un municipi de 20.000 habitants i a un de 200. Cal que la llei sigui molt flexible i adaptar les exigències que pugui preveure a les capacitats reals que tenen els ens locals. En aquest sentit es planteja un debat obert amb diferents alternatives. D’una banda la possibilitat d’excloure de les obligacions de la llei als municipis de menys de 2000 habitants. Aquesta possibilitat alleugeria als seus ajuntaments de noves obligacions que no poden complir però per contra podria excloure als seus habitants del dret a participar en processos que difícilment es farien. D’una altra banda la possibilitat de traslladar aquestes obligacions a les entitats supralocals de manera que la manca de recursos no sigui un motiu per no impulsar processos en tots els territoris.

Aquesta proposta ha estat acceptada perquè:

Es tidran en compte les diferències de població i per tant, de recursos, entre municipis a l'hora de configurar les obligacions i altres aspectes rellevants en matèria de participació que prevegui la llei.

Trobades relacionades:

Participació al món local. Sessió presencial a Girona
27 Octubre 2022
10:00 - 12:30
Com la llei pot millorar la participació al món local als municipis de la demarcació de Girona?  Els eixos de debat previstos a tractar en la sessions són: Eix 1: compromís institucional Per una participació ciutadana de qualitat és imprescindible que l’organització impulsora tingui integrats determinats valors o actituds: empatia, predisposició al canvi, la confiança en les capacitats de la ciutadania així com la consciència dels recursos necessaris: temps, informació, persones, coneixements, equipaments i infraestructures. Hi ha reptes clarament identificats en relació amb l’actitud (ús estètic, poca rellevància temes tractats, poca incidència, manca de retorn) i els recursos (com informació, humans, econòmics...). Sobre que debatrem: ·      Sobre com des de la llei es poden establir mesures per millorar i fer efectiu el compromís institucional amb la participació. ·      Sobre com des de la llei es poden definir i garantir els recursos necessaris per a una participació ciutadana de qualitat. ·      Sobre com des de la llei es poden definir quan i de quina manera s’hauria d’articular la participació. Eix 2: les regles del joc Per garantir una participació de qualitat s’han de definir unes regles del joc clares que expliquin els objectius del debat, la política pública, la capacitat d’incidir i els límits del debat. També disposar d’un grup motor que vetlli per a que això sigui així durant el procés i òrgans de seguiment sobre els resultat incorporats a les polítiques públiques. Finalment, cal també garantir una correcta comunicació i avaluació.  Sobre que debatrem: • Sobre com des de la llei es poden establir formes per ajudar a seleccionar i definir aquestes regles del joc (objectius, matèria de la política pública, grau de participació, neutralitat, límits...) en les diferents modalitats de participació (processos participatius, consultes normatives, espais estables...). • Sobre com des de la llei es pot garantir aspectes com una correcta difusió, seguiment i avaluació del procés i tota la política pública sotmesa a debat ciutadà, adaptant-les a les diferents modalitats de participació existents i/o possibles. Eix 3: les modalitats participatives i metodologia Hi ha gran diversitat de modalitats de participació ciutadana tant de tipus (processos, consells, consultes normatives,...) com de nombre ( per exemple, a la Generalitat de Catalunya hi ha identificats més de 68 consells de participació, molts d’ells sense cap activitat substantiva). Per garantir una participació de qualitat, cal dissenyar aquestes modalitats de diferent manera. Però, alhora, assegurar que totes respecten elements comuns com són les fases d’informació, debat, tancament, retorn i seguiment.  Sobre que debatrem: • Sobre com des de la llei es poden definir accions per fer possible la diversitat de mecanismes però alhora evitar la proliferació d’espais participatius que en la pràctica no funcionen o estan buits de contingut. • Sobre com des de la llei es pot garantir que el disseny i les metodologies participatives respectin element essencials com les fases d’informació, debat, tancament, retorn i seguiment. • Com fer-ho permeten alhora l’experimentació i la innovació? La descripció concreta dels eixos de debat el podeu trobar a: eix 1, eix 2 i eix 3.
Referència: II-PROP-2022-11-85938
Versió 2 (de 2) veure altres versions

Compartir l'enllaç:

Si us plau, enganxa aquest codi a la teva pàgina:

<script src="https://participa.gencat.cat/processes/novalleiparticipacio/f/3548/proposals/85938/embed.js"></script>
<noscript><iframe src="https://participa.gencat.cat/processes/novalleiparticipacio/f/3548/proposals/85938/embed.html" frameborder="0" scrolling="vertical"></iframe></noscript>

Comentaris més votats

0 a favor (0%)

Cap comentari amb vots

0 en contra (0%)

Cap comentari amb vots

Deixa el teu comentari

Inicia la sessió amb el teu compte o registra't per afegir el teu comentari.

Carregant els comentaris ...