Information about the cookies used on the website
We use cookies on our website to improve the performance and content of the site. The cookies enable us to provide a more individual user experience and social media channels.
" class="part-icon-bars">

Procés participatiu de la nova llei de participació ciutadana de Catalunya

#LleiParticipa Procés participatiu de la nova llei de participació ciutadana de Catalunya

Phase 3 of 3
Retorn 13/03/2023 - 31/03/2023
Process phases

S.7.10. Importància d’ordenar i clarificar la legislació que afecta a la participació

21/11/2022 11:53  
Evaluating

La nova llei pot ser que incideixi en aspectes ja abordats per altres normatives, per la qual cosa caldria que quedés ben clar quina llei preval, ens quins casos una llei pot derogar o no articles d’una anterior, etc. Es posa com a exemple la gestió del registre dels grups d’interès, que ja estan regulats en la Llei de transparència, accés a la informació pública i bon govern, i com caldria clarificar els criteris sobre quin és o pot ser el seu rol en relació als mecanismes de participació ciutadana.

This proposal is under evaluation because:

S'estudiarà la coherència de la nova llei amb les previsions de la normativa sectorial en matèria de participació. Tanmateix, pot ser que la nova llei no pugui harmonitzar els múltiples instruments regulats en múltiples lleis sectorials, atesa la dispersió existent i els diferents departaments de la Generalitat implicats.

Related meetings:

Participació al món local. Sessió presencial a Tarragona
08 November 2022
10:00 - 12:30
Com la llei pot millorar la participació al món local als municipis de la demarcació de Tarragona?  Els eixos de debat previstos a tractar en la sessions són: Eix 1: compromís institucional Per una participació ciutadana de qualitat és imprescindible que l’organització impulsora tingui integrats determinats valors o actituds: empatia, predisposició al canvi, la confiança en les capacitats de la ciutadania així com la consciència dels recursos necessaris: temps, informació, persones, coneixements, equipaments i infraestructures. Hi ha reptes clarament identificats en relació amb l’actitud (ús estètic, poca rellevància temes tractats, poca incidència, manca de retorn) i els recursos (com informació, humans, econòmics...). Sobre que debatrem: • Sobre com des de la llei es poden establir mesures per millorar i fer efectiu el compromís institucional amb la participació. • Sobre com des de la llei es poden definir i garantir els recursos necessaris per a una participació ciutadana de qualitat. • Sobre com des de la llei es poden definir quan i de quina manera s’hauria d’articular la participació. Eix 2: les regles del joc Per garantir una participació de qualitat s’han de definir unes regles del joc clares que expliquin els objectius del debat, la política pública, la capacitat d’incidir i els límits del debat. També disposar d’un grup motor que vetlli per a que això sigui així durant el procés i òrgans de seguiment sobre els resultat incorporats a les polítiques públiques. Finalment, cal també garantir una correcta comunicació i avaluació.  Sobre que debatrem: • Sobre com des de la llei es poden establir formes per ajudar a seleccionar i definir aquestes regles del joc (objectius, matèria de la política pública, grau de participació, neutralitat, límits...) en les diferents modalitats de participació (processos participatius, consultes normatives, espais estables...). • Sobre com des de la llei es pot garantir aspectes com una correcta difusió, seguiment i avaluació del procés i tota la política pública sotmesa a debat ciutadà, adaptant-les a les diferents modalitats de participació existents i/o possibles. Eix 3: les modalitats participatives i metodologia Hi ha gran diversitat de modalitats de participació ciutadana tant de tipus (processos, consells, consultes normatives,...) com de nombre ( per exemple, a la Generalitat de Catalunya hi ha identificats més de 68 consells de participació, molts d’ells sense cap activitat substantiva). Per garantir una participació de qualitat, cal dissenyar aquestes modalitats de diferent manera. Però, alhora, assegurar que totes respecten elements comuns com són les fases d’informació, debat, tancament, retorn i seguiment.  Sobre que debatrem: • Sobre com des de la llei es poden definir accions per fer possible la diversitat de mecanismes però alhora evitar la proliferació d’espais participatius que en la pràctica no funcionen o estan buits de contingut. • Sobre com des de la llei es pot garantir que el disseny i les metodologies participatives respectin element essencials com les fases d’informació, debat, tancament, retorn i seguiment. • Com fer-ho permeten alhora l’experimentació i la innovació? La descripció concreta dels eixos de debat el podeu trobar a: eix 1, eix 2 i eix 3.
Reference: II-PROP-2022-11-86042
Version number 2 (of 2) see other versions

Share link:

Please paste this code in your page:

<script src="https://participa.gencat.cat/processes/novalleiparticipacio/f/3548/proposals/86042/embed.js?locale=en"></script>
<noscript><iframe src="https://participa.gencat.cat/processes/novalleiparticipacio/f/3548/proposals/86042/embed.html?locale=en" frameborder="0" scrolling="vertical"></iframe></noscript>

Most voted comments

0 in favor (0%)

No comments with votes found

0 against (0%)

No comments with votes found

0 comments

Loading comments ...

Add your comment

Sign in with your account or sign up to add your comment.

Loading comments ...

You need to enable all cookies in order to see this content.

Change cookie settings