Aportacions Aces
PROPOSTES DE MODIFICACIÓ NORMATIVA EN MATÈRIA D’AUTORITZACIÓ ADMINISTRATIVA SANITÀRIA A CATALUNYA
Índex
Introducció
Promoció del Silenci Administratiu Positiu
Simplificació del Tràmit de Canvi de Titularitat
Reducció i Normalització de la Documentació Tècnica
Tramitació Paral·lela per a Centres i Serveis de Menor Risc
Conclusions
1. Introducció
Aquest informe analitza la normativa d'autorització administrativa sanitària a Espanya i proposa modificacions per millorar la seva eficàcia, agilitat i seguretat jurídica. Les propostes es basen en principis del dret administratiu espanyol, així com en la necessitat de protegir els drets dels administrats i garantir un funcionament eficient de l'Administració. Les modificacions proposades inclouen la promoció del silenci administratiu positiu, la simplificació de tràmits en casos de canvi de titularitat, la reducció i normalització de la documentació tècnica requerida, i la creació d'una tramitació paral·lela per a centres i serveis sanitaris de menor risc.
2. Promoció del Silenci Administratiu Positiu
Proposta:
Establir el silenci administratiu positiu com a regla general en els procediments d'autorització administrativa sanitària, especialment quan l'Administració no resolgui dins dels terminis establerts.
Raonament i motivació:
Segons l'article 24 de la Llei 39/2015, de Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques, el silenci administratiu positiu és la regla general en els procediments iniciats a sol·licitud de l'interessat, excepte en casos en què una resolució estimatòria pugui atorgar drets contraris a l'ordenament jurídic o afectar l'interès general. En el cas de les autoritzacions sanitàries, no hi ha cap raó jurídica que impedeixi l'aplicació del silenci positiu, ja que aquestes autoritzacions es basen en el compliment de requisits tècnics i normatius objectius. De fet aquest regim del silenci opera actualment en altre comunitats autònomes de l’Estat espanyol, com en el cas d’Asturies, Extremadura i Canaries.
A més, l'article 106 de la Constitució Espanyola i l'article 32 de la Llei 40/2015, de Règim Jurídic del Sector Públic, estableixen la responsabilitat patrimonial de l'Administració per danys i perjudicis causats per un funcionament anormal. Quan els expedients d'autorització administrativa es perllonguen durant 12 o 18 mesos sense resolució, es pot considerar que l'Administració està causant un perjudici als administrats, especialment si aquests no poden iniciar la seva activitat o prestar serveis sanitaris. Això pot donar lloc a reclamacions de responsabilitat patrimonial, amb el consegüent cost econòmic i reputacional per a l'Administració.
Beneficis:
Reducció de la incertesa per als administrats.
Incentiu per a l'Administració per resoldre dins dels terminis establerts.
Evitació de reclamacions de responsabilitat patrimonial per funcionament anormal.
Impacte per a l’Administració i l’Administrat:
Per a l’Administració: L’establiment del silenci positiu obliga l’Administració a ser més diligent en la resolució dels expedients, ja que la manca de resposta pot comportar l’atorgament automàtic de l’autorització. Això pot reduir la càrrega de treball acumulada i minimitzar el risc de reclamacions patrimonials per inactivitat o retards injustificats.
Per a l’Administrat: L’administrat guanya seguretat jurídica i pot iniciar l’activitat sense dilacions indegudes, la qual cosa fomenta la confiança en el sistema i redueix la incertesa. A més, es redueix el risc de perjudicis econòmics derivats de la inactivitat administrativa.
3. Simplificació del Tràmit de Canvi de Titularitat
Proposta:
Desplaçar el procediment d'autorització administrativa per al canvi de titularitat cap a un sistema de comunicació prèvia consistent en la notificació per part de l’interessat de la documentació preceptiva per a la acreditació preceptiva de la capacitat d’obrar del sol·licitant, el títol que legitima el canvi de titularitat i/o gestió del registre sanitari i les declaracions responsables corresponents a fi i efecte de obtenir una prompta inscripció d’aquesta modificació.
Raonament i motivació:
El canvi de titularitat no implica, en la majoria dels casos, cap modificació substancial en les condicions tècniques o sanitàries del centre o servei. Per tant, exigir un procediment complet d'autorització resulta desproporcionat i innecessari. La Llei 39/2015, en el seu article 69, regula la comunicació prèvia com un mecanisme adequat per a aquells casos en què l'Administració només necessita verificar el compliment de requisits formals. Aquest canvi permetria que els nous titulars, amb legitimitat i deguda identificació del títol habilitant i de la seva capacitat d’obrar, poguessin iniciar la seva activitat de manera immediata, sempre que compleixin amb els requisits establerts, i l'Administració podria centrar els seus recursos en la supervisió i control posterior.
Beneficis:
Reducció de la càrrega administrativa per als sol·licitants i l'Administració.
Agilització dels tràmits i inici d'activitat per part dels nous titulars.
Major eficiència en la gestió administrativa.
Impacte per a l’Administració i l’Administrat:
Per a l’Administració: La simplificació del tràmit permet alliberar recursos administratius, que es poden destinar a tasques de control i supervisió posteriors, en lloc de la tramitació formal. Això incrementa l’eficiència i redueix la burocràcia interna.
Per a l’Administrat: L’administrat pot iniciar l’activitat de manera immediata, sense haver d’esperar una resolució formal, sempre que compleixi els requisits. Això redueix costos, temps d’espera i incertesa, afavorint la continuïtat de l’activitat econòmica i la seguretat jurídica.
4. Reducció i Normalització de la Documentació Tècnica
Proposta:
Reduir la quantitat de documents tècnics i sanitaris requerits en els procediments d'autorització i establir com a exigibles un catàleg taxat de documentació, exigible per imperatiu legal, mitjançant documentació oficial. Tal i com argumentat amb anterioritat considerem que la documentació exigible hagi de ser la realment requerida per imperatiu legal ineludible i amb formats oficials existents. La resta de documentació tècnic-sanitària es pot acreditar per mig del instrument legal de declaració responsable.
Raonament i motivació:
Actualment, la documentació tècnica requerida varia significativament entre comunitats autònomes, cosa que genera inseguretat jurídica i duplicitats per als sol·licitants. La Llei 39/2015, en el seu article 17, promou la simplificació administrativa i l'estandardització de procediments. L'Administració hauria de modificar la norma i permetre la acreditació de la documentació tècnic-sanitària dels centres sanitaris per mig de declaracions responsables del sol·licitant. En el cas de requisits ineludibles per imperatiu legal, la documentació acreditativa hauria de estar taxada i exigida per mig de documentació oficial normalitzada, garantint així la uniformitat i la transparència. Aquesta mesura també reduiria la càrrega econòmica i administrativa per als sol·licitants.
Beneficis:
Uniformitat en els requisits documentals.
Reducció de costos i temps per als sol·licitants.
Major transparència i seguretat jurídica.
Impacte per a l’Administració i l’Administrat:
Per a l’Administració: El recurs a la declaració responsable facilita i simplifica els tràmits administratius, sense que això impliqui una carrega addicional per a la Administració Sanitària. La exigència de documentació imprescindible i taxada per imperatiu legal facilita la gestió dels expedients, redueix errors i duplicitats, i permet una tramitació més àgil i homogènia. També facilita la formació del personal i la digitalització dels processos.
Per a l’Administrat: L’administrat es beneficia d’una major claredat sobre els requisits, redueix la càrrega documental i els costos associats, i pot operar amb més facilitat, sense haver d’adaptar-se a exigències diverses.
5. Tramitació Específica per a Centres i Serveis de Menor Risc
Proposta:
Establir un procediment simplificat i específic per a l'autorització de centres sense internament i serveis sanitaris que no prevegin cirurgia ni elements de risc.
Raonament i motivació:
No tots els centres i serveis sanitaris presenten el mateix nivell de complexitat o risc. Per exemple, una consulta mèdica sense internament no requereixen el mateix nivell de supervisió que un hospital o una clínica amb cirurgia, proves diagnostiques, laboratoris i/o serveis d’urgències i UCI. La Llei 39/2015, en el seu article 129, promou la proporcionalitat en la regulació administrativa, adaptant els procediments a la naturalesa i el risc de l'activitat. Un procediment simplificat per a centres i serveis de menor risc permetria agilitzar els tràmits i reduir la càrrega administrativa, sense comprometre la seguretat ni la qualitat assistencial.
En aquests casos considerem oportú que el text legal, en procediments que afecten a centres sanitaris amb risc contingut es puguin implementar models de presa de decisions automatitzades que incorporin la innovació de les eines d’intel·ligència artificial (IA), tot garantint el compliment de la normativa nacional i europea en matèria de intel·ligència artificial i protecció de dades personals. La implementació d’algoritmes automatitzats per a la validació de la documentació i la presa de decisió, de fet, poden constituir un element incisiu en la millora de la eficiència i eficàcia de la Administració Sanitària.
Beneficis:
Agilització dels expedients per a centres i serveis de menor risc.
Reducció de la càrrega administrativa per a l'Administració i els sol·licitants.
Foment de l'activitat econòmica en el sector sanitari.
Impacte per a l’Administració i l’Administrat:
Per a l’Administració: L’Administració pot concentrar els seus recursos en la supervisió dels centres de major risc, optimitzant la gestió i reduint la càrrega de treball en expedients de baixa complexitat, incrementant l’eficiència i la seva capacitat de resposta.
Per a l’Administrat: Els titulars de centres i serveis de menor risc poden accedir a l’autorització de manera més ràpida i senzilla, amb menys requisits i costos, la qual cosa afavoreix la creació i manteniment d’aquest tipus d’activitats i fomenta la competència i la innovació en el sector.
6. Conclusions
Les propostes presentades tenen com a objectiu millorar l'eficiència i la seguretat jurídica en els procediments d'autorització administrativa sanitària a Catalunya que actualment pateix una històrica i llarga espera. La promoció del silenci administratiu positiu, la simplificació dels tràmits de canvi de titularitat, la reducció i normalització de la documentació tècnica, i la creació d'una tramitació paral·lela per a centres de menor risc són mesures que, responent als principis de proporcionalitat, eficàcia i simplificació administrativa establerts en la normativa vigent, poden constituir una via àgil i poc onerosa per a la consecució del important objectiu de la seguretat jurídica, l’eficiència i la bona Administració.
Des de aquesta patronal les volem promoure ja que no només beneficiarien els administrats, sinó que també permetrien a l'Administració optimitzar els seus recursos i evitar reclamacions de responsabilitat patrimonial per funcionament anormal. La seva implementació contribuiria al compliment de la funció de l’Autoritat Sanitària i d’aquesta manera tenir un sistema d'autorització més àgil, transparent i adaptat a les necessitats, oportunitats i realitat dels diferents agents del sector.
Sra. Anna Zarzosa Güell
Directora General ACES
Barcelona, 1 de maig de 2025
Compartís