Víctimes i victimaris: com i quan
Víctimes
En relació a com haurien de participar-hi, es proposa:
És important recollir la seva opinió, escoltar la seva veu.
Se les podria implicar a través de les associacions de víctimes i/o dels serveis especialitzats.
Es podria també recopilar el seu feedback sobre la seva intervenció (pre i post). Tenir informació sobre les seves expectatives i els resultats de la intervenció des de la seva visió.
Caldria habilitar un suport perquè les persones que tinguin alguna discapacitat puguin participar també en aquests espais.
En relació al quan caldria que participessin, s’ha recollit:
La necessitat de que tot el procés incorpori la perspectiva de la víctima.
Caldria ser capaç de recollir les seves necessitats i que aquesta informació pugui ajudar a dissenyar i/o millorar els programes sobre els victimaris.
Durant l'avaluació.
En aquells espais que permetin tancar la ferida a la víctima. Per exemple, a la mediació post sentència.
Victimaris
Les aportacions recollides entorn com hauria de ser la seva participació, han estat:
És important recollir la seva opinió, escoltar la seva veu, a l’igual que es planteja en relació a les víctimes.
Caldria donar veu durant el compliment de la mesura al medi obert.
Habilitant espais de trobada entre penats i serveis (fires) que facilitin el coneixement dels serveis i/o recursos que té al seu abast.
Mitjançant grups focals on es treballi cocreant els propis programes educatius.
Recopilar el feedback sobre la seva intervenció (pre i post). Tenir informació sobre les expectatives i els resultats d'aquesta, repetint també l’aportació referent a les víctimes.
I novament, igual que s’ha recollit per a les víctimes, habilitant un suport perquè les persones que tinguin alguna discapacitat puguin participar en aquests espais.
En relació al quan, es planteja el següent:
En el procés de sortida al medi obert, ja que és el moment de major incertesa pel penat.
El medi obert és quan el penat enfronta les seves expectatives vers la realitat. És molt important conèixer i incorporar aquestes vivències.
Durant l'avaluació.
Compartir