3 temes breus: llengua, tecnologia i persona. Espero que la brevetat no dugui a males interpretacions; prefereixo que es pugui llegir fàcilment abans que ésser precís.
Llengua. S'està donant massa valor a les llengües estrangeres, però es segueixen ensenyant com 40 anys enrere: amb personal no qualificat. Crec que s'hauria d'ensenyar el que cal, i no més. Jo vaig estudiar francès; la feina m'ha dut a aprendre anglès ara fa pocs anys. Ara bé, conec gent que des de petits han estat fent extraescolars d'anglès i tenen un nivell molt més baix que el meu. I no l'utilitzaran gaire, a la seva vida. Crec que cal prendre mesures raonables i no ensenyar llengües "perquè és la moda".
Tecnologia. Als alumnes se'ls fa comprar un ordinador sense tindre ni ideia de què es pot fer amb ell i què no. A més, se'ls proporcionen tecnologies de pagament (Windows, Office); i sense assessorar-los de com funcionen. És massa complexe, i no se'n fa un ús raonable. Crec que cal utilitzar la tecnologia dins de les necessitats, no pas per la "moda". Que tinguin un ordinador no els farà més bons estudiants.
Persona. Molts pares es "barallen" amb els seus fills per coses raonables com anar a la dutxa, anar a comprar, etc... No serveix el "perquè si", o "perquè ho dic jo", o "perquè sempre s'ha fet així". Hi ha raons darrera els hàbits que adoptem; però el jovent no coneixen aquestes raons. Tampoc avui en dia saben ni netejar a casa, ni cuinar, ni cosir... coses que abans apreníem però que ara, passant tantes hores a escola i a la feina, no s'ensenyen. S'ha perdut el tracte familiar. I trobo que seria interessant que a les escoles s'ensenyés a fer tot això, i el perquè de tot plegat: doncs si no saben com netejar, cuinar o separar els residus (per exemple), ho hauran d'aprendre quan siguin adults i autònoms. Crec interessant preparar-los per la vida, des de l'escola. No tot ha d'ésser la competitivitat tecnològica i laboral.
Espero que l'aportació sigui profitosa.
Salut,
Compartir