D - Repte 1: Posar a les persones i a la qualificació professional d’aquestes al centre de les polítiques actives d’ocupació
Concreció del repte:
Promoure una aproximació a la feina com a factor d’autorealització (professió, itinerari) i no només com a mitjà instrumental (inserció, salari, etc.)
Prioritzar l’enfocament que situa la qualificació professional al centre, no la mera intermediació laboral
Apoderar a les persones a través de l’augment de la seva qualificació i per tant d’afegir valor a la seva aportació laboral, per tal que augmenti la seva capacitat negociadora, envers especialment les empreses, al poder oferir més al mercat
Disminuir la quantitat de persones no qualificades, de manera que sigui gairebé un percentatge marginal. Cal qualificar a les persones, donar formació que qualifiqui, i no dirigir-les a programes que tenen una visió disciplinària i que les doten d’aptituds que es pressuposa que no tenen perquè puguin encaixar al mercat laboral. Cal diferenciar entre tres tipologies de formació: Inserció laboral (instrumental que permet accedir a un lloc de treball per tenir ingressos), ocupacional (fer encaixar el perfil d’una persona en una ocupació determinada) i professional (itineraris).
Cal dotar a les persones de competències perquè puguin fer front als nous reptes que sorgeixin en el marc del mercat laboral futur, com a manera d’anticipar-se.
Dotar a totes les persones treballadores de les eines per desenvolupar un itinerari de qualificació professional
Trencar amb una visió de les polítiques actives d’ocupació que situa a les persones en funció exclusiva/principal de les necessitats empresarials.
Rellevància de l’acord entre el Departament de Treball i el Departament d’Educació per dotar de recursos la visió actual d’apoderar a les persones a través de la formació i la qualificació.
Iniciatives:
Definició d’un marc conceptual adient als objectius estratègics d’apoderament de les persones treballadores
Experiències qualificadores, enteses com el conjunt d'estratègies, serveis, instruments que permetin a les persones obtenir les acreditacions i competències que li son necessàries per aconseguir la seva realització professional
Itineraris formatius integrals
Accés a formacions i a certificacions d’aquestes
Més recursos dedicats a les polítiques actives d’ocupació
Col·laboració del Departament d’Educació en l’orientació i acompanyament a la inserció
Distinció entre inserció laboral, ocupacional i professional per clarificar el grau respectiu d’apoderament que genera
Compartir