Estratègia Catalana per a l'Ocupació de Qualitat 2021-2030 (ECO-Q)
#estrategiacatalanadocupacio Procés participatiu amb les entitats que conformen el Sistema d’Ocupació de Catalunya
J - Repte 1: Gestionar i aplicar les polítiques actives d’ocupació de forma integral, àgil, transparent i estable
Concreció del repte:
- Establir línies i estratègies comunes entre els programes, de manera que s’ordenin tant les convocatòries com els programes disponibles, per tal d’oferir un servei més integral a les persones i que els diferents programes no es solapin.
- Millorar la comunicació interna del SOC per garantir la coherència entre els diferents programes, així com per simplificar la sol·licitud i gestió d’aquests.
- Igualar les condicions laborals de les persones que executen diferents programes d’ocupació.
- Fomentar la planificació i l’adaptabilitat de les polítiques d’ocupació i dels programes i serveis que se’n deriven.
- Fomentar una visió integral del desenvolupament local (territori, ocupació, empreses, agents, etc.).
- Augmentar la transparència en els processos d’atorgament de subvencions.
- Apostar per la concertació amb les entitats del territori.
- Replantejar la complexitat de justificació del SOC i l’alt nivell de minoracions de subvencions.
- Simplificar la gestió dels programes – l’alt nivell de tràmits treu temps per l’atenció a les persones i dificulta l’adaptació a les necessitats canviant.
- Prioritzar programes plurianuals i transversals per sobre d’accions aïllades.
- Revisar la temporalitat dels programes, per exemple en el marc de la consecució de resultats. En programes com el de la renda garantida, els resultats es solen aconseguir a més llarg termini.
- Disminuir la part fiscalitzadora, punitiva i sancionadora pel no compliment de resultats en les subvencions. Per exemple, en el cas dels projectes singulars, alguns resultats depenen d’elements estructurals o que no depenen de l’entitat executora. Cal treballar per objectius i tenir indicadors, però la part punitiva en ocasions provoca que els ajuntament no sol·licitin certes subvencions per por a no poder complir els resultats requerits, les quals no obstant serien positives davant les necessitats presents al territori – cal tenir en compte, no obstant, que les entitats socials no solen tenir aquesta opció per la major dependència d’aquest finançament extern.
- Corregir l’existència d’un cert maltractament institucional, fomentant relacions més horitzontals i igualitàries entre les entitats del sistema d’ocupació de Catalunya. Per exemple, s’exigeixen uns temps i uns resultats molt estrictes a les entitats que executen, però en canvi les respostes a al·legacions per part d’aquestes en ocasions triguen anys en ser respostes.
Iniciatives:
- Concertació amb les entitats col·laboradores
- Contractes programa per l’execució de les polítiques actives d’ocupació
- Transició de programes a serveis per assegurar la integralitat en l’atenció a les persones
- Programes amb continuïtat en el temps, plurianuals
- Ampliació i flexibilització de terminis per la presentació de subvencions – cal tenir en compte les possibilitat dels agents que les sol·liciten
- Ampliació de terminis un cop resoltes les subvencions
- Convocatòries de formació flexibles i amb temporalitats més llargues (per exemple bianuals)
- Separació de convocatòries, evitant la concentració al tercer trimestre
- Temporalització de l’oferta formativa (cronogrames) en els tempos de la convocatòria en els territoris
- Flexibilització dels requisits per les formacions
- Simplificació de tràmits burocràtics per a l’accés, execució i justificació de programes
- Convocatòries col·laboratives, no competitives, que fomentin la generació de xarxa
- Major comunicació entre administracions de forma prèvia a la resolució de convocatòries
- Participació dels agents tècnics en la presa de decisions, com un actor més
- Recursos formatius per les entitats i centres col·laboradors (com els recursos que s’ofereixen als centres formatius d’ensenyament)
- Facilitació d’un telèfon i d’una persona tècnica de referència en les prescripcions tècniques dels programes, a part del correu electrònic
- Persones tècniques del SOC vinculades al territori que acompanyin en la implementació i permetin una millor comunicació
- Revisió dels objectius resultats exigits – i les sancions per incompliment d’aquests – a nivell de subvencions i programes (per exemple, en el cas dels projectes singulars) per tal que s’adeqüin als temps i possibilitats reals de consecució als diferents territoris
- Continuïtat de les persones tècniques que executen els programes d’ocupació, possibilitant la formació d’equips més estables – difícil si es treballa per programes
Trobades relacionades:
(J) Debat per videoconferència sobre l'Eix 5 - Cooperació i territorialització en el sistema d'ocupació de Catalunya - Girona
Reportar contingut inapropiat
Aquest contingut no és apropiat?
0 comentaris
Carregant els comentaris ...
Deixa el teu comentari
Inicia la sessió amb el teu compte o registra't per afegir el teu comentari.
Carregant els comentaris ...