Consulta pública prèvia a l'elaboració d'un Projecte de decret pel qual es determinin les tasques del personal administratiu, incloses les que afecten l’accés a dades sanitàries, en l’àmbit de les entitats proveïdores de serveis sanitaris a càrrec del Servei Català de la Salut
Consulta pública prèvia a l’elaboració d'un Projecte de decret pel qual es determinin les tasques del personal administratiu, incloses les que afecten l’accés a dades sanitàries, en l’àmbit de les entitats proveïdores de serveis sanitaris a càrrec del Servei Català de la Salut
SI al accés a la història clínica dels administratius sanitaris per poder desenvolupar la seva feina de una manera optima
El sistema sanitari actual només s'entén com a sostenible si tots els seus integrants desenvolupen al màxim les seves competències, per poder esdevenir un treball en equip en la seva màxima expressió. Projectes com la gestió infermera de la demanda (GID), la programació per motius (PxM) o el Planificat han posat de manifest que el personal administratiu de l'àmbit sanitari ha agafat un pes molt rellevant en l'actualitat i que com a tal, ha de començar a rebre la consideració que li pertoca.
Davant del dubte que es genera en si l'administratiu ha de tenir accés o no a la història clínica s'haurien de tenir en compte els següents aspectes:
1. Actualment, les tasques que desenvolupen no són només administratives. Treballen contínuament acompanyant a la ciutadania en processos assistencials, en un món sanitari on moltes vegades el pacient és l´últim que és té en compte. Per aquest motiu es important que comencem a reconèixer els "GIS" com a: ADMINISTRATIUS/VES SANITARIES
2. Existeix una formació reglada CFGS "Documentació i Administració Sanitària" (Reial Decret 768/2014) que depèn de la branca sanitària Sanitari. En aquest grau superior es rep una titulació de tècnic, el que equivaldria a un tècnic de radiologia que ningú dubta que tingui accés a la història clínica.
3. Cada vegada mes, els projectes que es desenvolupen es fan tenint en compte la vesant mes sanitària del administratiu, on aquest/a ha de dirigir la demanda del pacient en funció de les seves necessitats, la qual cosa fa que s'augmenti la eficiència del sistema.
4. La unitat bàsica d'assistència a 3 (UBA3), incorpora al personal administratiu com a persona referent per cada ciutadà/na
5. El personal administratiu signa un consentiment de confidencialitat exactament igual que tota la resta del personal sanitari, per tant, no pot ser excusa per limitar l'accés.
Per aquests i per molts altres motius queda palès que a l'administratiu sanitari se li ha de reconèixer el seu pes dintre del sistema i en conseqüència començar a considerar-lo en tots els aspectes com una part fonamental del procés assistencial.
Per altra banda, desburocratitzar la consulta del Metge/essa ha sigut el cavall de batalla de la sanitat dels últims anys. Per tots és conegut que amb la informatització del sistema, els professionals del col·lectiu mèdic han passat a executar molta tasca burocràtica que els impedeix dedicar-se als pacients com es mereixen. Les incapacitats temporals, les receptes, els informes, els transports sanitaris són tràmits de caràcter administratiu que fan perdre molt temps als professionals en consulta però que aporten poc valor. Segurament se'ns podrien ocórrer opcions per disminuir aquesta càrrega, però en molts casos implicarien tenir accessos que actualment el personal administratiu no té.
Alguns exemples d'aquesta descàrrega podria ser:
- EConsultes: Moltes vegades els pacients envien eConsultes al metge/essa, o infermera de referència que són de caràcter administratiu ocupant un temps en la seva agenda gens productiu. I si el personal administratiu pugues veure aquestes eConsultes i dirigir-les a la persona més idònia per la seva resolució?
- Transport sanitari: Actualment, el transport sanitari està limitat al personal clínic de la consulta, però molts pacients estan identificats com pacients d'atenció domiciliària que necessiten desplaçament per qualsevol visita presencial d'especialistes, proves... I si es pogués autoritzar per part del clínic (metge/essa, infermera) i en aquests casos el personal administratiu pugues fer directament el transport estalviant temps de consulta?
- Receptes: És molt habitual que en consulta ens apareguin pacients per medicació que el personal administratiu podria orientar millor si veies per exemple les dispensacions retirades en farmàcia o les pròximes dispensacions.
Com a resum, diria que els sistemes d'informació necessiten una evolució (que s'està treballant amb el HES) i tenim una oportunitat d'or perquè d'una vegada per totes, els administratius sanitaris siguin reconeguts en la categoria professional 3.2 Tècnica i tècnic superior dels propers convenis col·lectius i d’aquesta manera dur a terme tots aquests nous projectes que els hi estem demanant.
Sense aquest reconeixement professional, probablement els administratius sanitaris NO VULGUIN TENIR ACCÉS A LA HISTÒRIA CLÍNICA disminuint la eficiència i la eficàcia del sistema sanitari.
Llistat d'adhesions
Reportar contingut inapropiat
Aquest contingut no és apropiat?
A favor Totalment d'acord . Cal afrontar d'una vegada per totes el canvi de categoria i grup professional dels administratius sanitaris , els quals estan fent un canvi profund en les seves funcions sense compensació de cap tipus. Volem assumir aquestes competències que ens en son pròpies però volem el reconeixement professional i laboral que ens mereixem