La Federació ECOM considera positiva la creació d’una llei que garanteixi el dret a la igualtat de tracte i a la no-discriminació per raó de discapacitat.
Així mateix, celebrem que s’hagin inclòs accions com la mediació i la conciliació per tal de resoldre conflictes entre les diferents parts i que diferents articles regulin les infraccions i sancions a aplicar en matèria d’igualtat de tracte i no-discriminació.
No obstant, entenem que aquesta llei ha d’anar acompanyada d’una partida pressupostària i d’una veritable voluntat política per tal de fer-la realment efectiva.
A continuació, fem un seguit d’aportacions a l’avantprojecte de llei per a la igualtat de tracte i la no-discriminació:
1. En l’apartat “Preàmbul”, considerem que s’ha de fer menció a la Convenció Internacional de Nacions Unides sobre els Drets de les Persones amb Discapacitat (aprovada al 2006 i ratificada per l’estat espanyol al 2007). Aquest és un dels principals marcs de referència que garanteix els drets de les persones amb discapacitat a nivell internacional i pensem que ha de ser mencionat en aquest apartat.
2. L’ ”article 4.4” preveu que alguns fets puguin considerar-se com no discriminació, sempre que es puguin justificar objectivament. Creiem que s’hauria de definir millor com es farà aquesta justificació i qui serà l’encarregat de fer-la.
3. L’ “article 5.i” preveu la denegació d’ajustos raonables un motiu de discriminació. Des de la Federació ECOM no estem d’acord amb la definició que fa la llei d’ ”ajustos raonables”, ja que creiem que una “càrrega desproporcionada” no hauria de ser una justificació per no garantir el dret a l’accessibilitat.
Per tant, proposem que el que es consideri un motiu de discriminació sigui la denegació del dret a l’accessibilitat (no dels ajustos raonables, ja que aquests no garanteixen la plena accessibilitat). La definició que fa la Llei 13/2014, del 30 d'octubre, d'accessibilitat, sobre què s’entén per accessibilitat, és: “el conjunt de condicions de comprensibilitat i usabilitat que han de complir l’entorn, els espais, els edificis, els serveis, els mitjans de transport, els processos, els productes, els instruments, els aparells, les eines, els dispositius, els mecanismes i els elements anàlegs perquè totes les persones els puguin emprar i en puguin gaudir amb seguretat i comoditat i de la manera més autònoma i natural possible.”
4. En l’ “article 10” proposem afegir un nou apartat: “Les administracions educatives han de garantir el dret a una escola inclusiva i de qualitat per a tothom, independentment de les
Compartir