Consulta pública prèvia a l'elaboració de l’Avantprojecte de Llei per la que es regulen determinats aspectes del lliurament dels productes adquirits a distància
Projecte de llei pel qual s’estableixen determinades condicions i requisits per al lliurament de productes adquirits a distància (per internet, catàleg, telèfon, correu,...)
Quant a aquest procés
Aquest procés pertany a Normativa
El considerable increment del comerç on-line, que ha augmentat durant el període comprès entre novembre de 2018 i març de 2020 a un ritme anual de gairebé un 17% (estimació segons la intenció de compra), com demostren les dades extretes de l’estudi “Comerç on-line i mobilitat. Evolució 2018-2020” de la Direcció General de Comerç, de novembre de 2020. Aquest ritme de creixement de les compres a distància s’ha vist accelerat per l’efecte de la pandèmia i el confinament, amb un augment de gairebé el 28%.
Així, s’estima que actualment es realitzen 79 milions de compres en línia a l’any a Catalunya, de les quals el 84% es lliuren a domicili i, només, el 13% es recullen en alguna modalitat de click&collect. Això, representa que es realitzen 66 milions de desplaçaments per a entregues a domicili, de les quals més d’un 11% requereixen segona visita.
Actualment, el sector del comerç s’enfronta a un repte important: la transformació digital i dels nous canals de venda. Segons les dades obtingudes a l’estudi “El comerç electrònic a Catalunya” d'ACCIO, de l'any 2020, a Catalunya hi ha 827 empreses dedicades plenament a vendre els seus productes en entorns digitals o que donen suport tècnic o logístic per fer-ho possible. Totes elles facturen 3.773 M€ (l’1,5% del PIB) i donen feina a més de 18.300 persones.
Aquesta situació evidencia la necessitat d’implementar una estratègia verda en el retail en general, però especialment en el procés de distribució i entrega de mercaderies que genera el comerç electrònic amb l’objectiu de reduir la petjada de carboni.
En aquest context, es fa necessari establir els criteris i paràmetres bàsics als que s'han de subjectar tots aquells elements que formen part de l'expressió física del comerç electrònic, a partir de criteris homologables amb els que es fonamenta el conjunt de la regulació existent aplicable als establiments comercials oberts al públic, per tal d'evitar les sobrecàrregues que genera la seva manca d'ordenació i moderar el seu impacte en el medi ambient i les avantatges competitives i inseguretat jurídica que els buits legals existents comporten.
PREGUNTES PER ORIENTAR LA CONSULTA
1.- Considera que s’ha descrit adequadament el problema? Hi ha aspectes que no s’han tingut en compte i que haurien de ser valorats per l’Administració de la Generalitat en relació a la distribució física del productes adquirits a distància (internet, catàleg, telèfon......)
2.- Hi ha altres efectes negatius o positius en la distribució de les mercaderies adquirides a distància que s’estiguin produint actualment i que no s’han posat de relleu?
3.- S’haurien de preveure altres objectius, en la regulació de la distribució física del comerç a distància, diferents dels relacionats en el punt 3.1 de la memòria preliminar?
4.- Quin considera que hauria de ser el règim d’horaris de la distribució a consumidor final dels productes adquirits a distància, tenint en compte els diferents sectors (comercial, restauració....)?
5.- Considera que s’haurien de regular les implantacions dels magatzems de distribució en els nuclis urbans dels municipis? Quins serien els criteris?
6.- S’haurien de limitar les tipologies de vehicles (elèctrics, híbrids, bicicletes, patinets....) per la distribució al consumidor final de les mercaderies adquirides a distància?
7.-Tenint en compte les qüestions anteriors i els impactes negatius sobre el medi ambient i la mobilitat, considera que l’aprovació d’una llei pot ser un instrument adequat per tal d’ordenar i minimitzar les esmentades externalitats? Cal considerar altres alternatives?
Compartir: