Objectius de la consulta
L’Orientació educativa no té un marc referencial clar a l’ordenament del sistema educatiu a Catalunya i això fa que la seva pràctica respongui al criteri diferent de cada centre o professional. A més, a Catalunya, el nombre d’alumnes que acaben l’escolaritat obligatòria sense una idea clara i fonamentada d’allò que volen fer és excessivament alt i repercuteix en el fracàs i l’abandonament educatiu postobligatori.
Els acords internacionals i europeus en matèria d’educació i també la legislació vigent a Catalunya, assenyalen l’orientació educativa com a una prioritat.
Les accions desenvolupades per l’administració educativa fins a l’actualitat - de caràcter no normatiu - no han proporcionat un marc conceptual i referencial que faciliti i impulsi l’exercici de l’orientació educativa als centres de primària i secundària. Els recursos disponibles són dispersos i no cobreixen les principals necessitats que en matèria d’orientació té l’alumnat com tampoc les necessitats que en qüestió de recursos necessita el professorat i els professionals de l’orientació.
Aquests arguments reclamen la necessitat de desenvolupar un marc referencial i normatiu per a ordenar, articular i desenvolupar una proposta d’orientació educativa per al conjunt del sistema educatiu.
La proposta de l’Orientació Educativa que es proposa inclou l’orientació personal, social, acadèmica i professional i l’acció tutorial, així com totes les funcions transversals del sistema educatiu i de responsabilitat compartida entre els diferents equips educatius que han de contribuir a que cada persona i cada grup es desenvolupi globalment i construeixi un projecte personal, acadèmic i professional amb raonables possibilitats d’assoliment.
L’objectiu de la consulta pública és rebre aportacions respecte dels objectius de la proposta i de les línies d’actuació proposades.
Aquesta consulta pública prèvia, així com, les consultes que posteriorment es faran en el marc del desenvolupament del Decret, configuraran també una oportunitat única per impulsar altres accions com el desenvolupament de plans de formació inicial i permanent de les professionals amb responsabilitats en l’orientació, o l’estructuració d’un repositori de recursos per l’orientació a les diferents etapes, entre d’altres.
Preguntes per orientar les aportacions
Quins aspectes del sistema actual d’orientació educativa considereu que convindria millorar?
Quins elements de caràcter personal o material creieu que caldria disposar per oferir un sistema d’orientació educativa de qualitat?
Considera que s’ha descrit adequadament la problemàtica relacionada amb l’orientació educativa als centres educatius?
Hi ha aspectes que no s’han tingut en compte i que haurien de ser valorats per l’Administració Educativa de la Generalitat de Catalunya?
S’haurien de preveure altres objectius diferents? Quins?
Quines propostes d’actuació en matèria d’orientació caldria prioritzar i/o afegir?
Share