Informació sobre les galetes que es fan servir a aquesta pàgina web
Utilitzem galetes en el nostre lloc web per a millorar el rendiment i el contingut d'aquest. Les galetes ens permeten oferir una experiència d'usuari i uns continguts més personalitzats des dels nostres canals de xarxes socials.
" class="part-icon-bars">

Consulta pública prèvia sobre el règim electoral de les cambres oficials de comerç, indústria, serveis i navegació de Catalunya i la constitució dels òrgans de govern del Consell General de les Cambres de Catalunya

Proposta de nova normativa sobre el règim electoral de les cambres oficials de comerç, indústria, serveis i navegació de Catalunya i la constitució dels òrgans de govern del Consell General de les Cambres de Catalunya

Fase 2 de 2
Retorn 15/04/2022 - 15/06/2022
Veure les fases
Ajuda

Son debats estructuradi sus politiques publiques entà incorporar es votzes dera ciutadania enes decisions deth Govèrn. Eth Govèrn aquerís eth compromís d’escotar-les, incorporar-les quan sigue procedent e explicar entara ciutadania es decisions prenudes, enriquides damb aguesta participacion.


Podetz hèr es vòstes aportacions en linha, assistir a sessions presenciaus o consultar es aportacions d’auti participaires.

Tanca l'ajuda

Quant a aquest procés

Aquest procés pertany a Normativa

Les cambres oficials de comerç, indústria, serveis i navegació de Catalunya i el Consell General de Cambres de Comerç, Indústria i Navegació de Catalunya són corporacions de dret públic sotmeses a la tutela de l’Administració de la Generalitat de Catalunya.
Cada 4 anys l’òrgan tutelar ha de convocar les eleccions als òrgans de govern de les cambres. Les persones electores tenen dret a elegir els òrgans de govern de les cambres i a ser-hi elegits. El cens electoral el componen la totalitat de les persones físiques o jurídiques, nacionals o estrangeres, que exerceixin activitats comercials, industrials, de serveis o navilieres no excloses expressament per la llei.
Als efectes de les eleccions als òrgans de govern de les cambres les persones integrants del cens electoral es classifiquen segons un criteri territorial, d’acord amb el qual tenen dret de vot per a elegir els òrgans de govern de les cambres de les circumscripcions en què tinguin establiments, delegacions o agències, i també es classifiquen d’acord amb el criteri del sector econòmic al qual pertanyen, segons el qual es divideixen en grups, categories i, si escau, subcategories, que tenen diferent per relatiu en els plens de les cambres atenent a la importància econòmica dels sectors econòmics.
L’estructura del cens en grups, categories i subcategories s’ha de revisar i actualitzar cada quatre anys, prèviament a les eleccions per a la renovació dels òrgans de govern, tenint en compte les variables econòmiques sectorials, de manera que es garanteixi l’adequada representació de tots els grups, categories i subcategories en el ple.
Per tal de garantir l’objectivitat i la transparència de les eleccions es constituiran juntes electorals.


a) Problemes que es pretenen solucionar amb la iniciativa:
La regulació dels censos electorals ha quedat obsoleta, ja que continua vigent un decret de 1996, modificat l’any 2005. Aquesta normativa preveu uns criteris per a la classificació de les empreses en grups i categories obsoleta, i això comporta dificultats per a la correcta representació dels sectors segons el seu pes econòmic actual en cada una de les demarcacions camerals.
En el cas d’haver de cobrir les vacants de les vocalies escollides per sufragi dels electors i les electores que puguin sorgir durant el mandat, la normativa actual fa una remissió als reglaments de règim interior de les cambres que, al seu torn, es remeten a la normativa, creant-se un cercle que no dona resposta al problema.
La regulació de la matèria electoral de les cambres de comerç i del Consell General de les Cambres en diverses normes dona lloc a problemes i dubtes interpretatius en el moment d’aplicar-les conjuntament.
La constitució de les juntes electorals de manera presencial, pot provocar problemes de quòrum a l’hora de constituir-se, degut als curts terminis i les càrregues que comporten els desplaçaments en horari laboral pels membres d’aquests òrgans.

b) Necessitat i oportunitat de la norma.
És necessari disposar d’un règim electoral actualitzat que faci possible l’organització i celebració d’eleccions per a la renovació dels òrgans de govern de les cambres. Un text únic que reguli el règim electoral permetrà donar seguretat jurídica a totes les parts implicades (cambres de comerç, Consell General de Cambres, candidatures, persones electores) i superar la dispersió normativa que actualment afecta la matèria i que compta amb regulacions parcials i obsoletes, com és el cas, per exemple, dels censos electorals (decrets dels anys 1996 i 2005) o, també, de la constitució dels òrgans de govern del Consell General de Cambres (decret de l’any 2006).
Així mateix, també es volen regular expressament aspectes als que la normativa actual no dona resposta efectiva, com el ja esmentat de les vacants en les vocalies escollides per sufragi.

c) Objectius de la norma.
Reforçar la seguretat jurídica, d’una banda a les cambres de comerç i al Consell General de les Cambres i, d’altra, als electors i les electores, en tot el procés electoral cameral.
Incrementar la participació en el procés electoral cameral.
Facilitar la mecànica del procés electoral a tots els que hi intervenen, ja siguin candidatures, electors, juntes electorals, òrgan tutelar o auditor.
Garantir el funcionament efectiu dels òrgans de govern de les cambres en el cas de produir-s'hi vacants.

d) Possibles solucions alternatives normatives i no normatives.
Opció de no fer res suposa no tenir, en la pràctica, regulat el procediment per a les eleccions parcials a les vocalies de sufragi dels plens, ja que la remissió genèrica als reglaments de règim interior de cada cambra es troba amb una altra remissió en aquests reglaments, que retorna la competència al Decret.
Aquesta opció també suposa mantenir una regulació dels censos electorals obsoleta.
També suposa que la regulació de la matèria estarà dispersa en diferents normes. Per una banda hi haurà la regulació de les eleccions als òrgans de govern de les cambres de comerç, d’altra el règim electoral del Consell General de les Cambres i d’altra les normes que regeixen els censos electorals.
Solució preferida: atès que la matèria està regulada actualment per diverses normes amb rang reglamentari (a banda de les lleis estatal i autonòmica) l’opció preferida és la d’unificar la matèria en una norma també de nivell reglamentari.
Es regularà una part de la matèria que fins ara quedava sense normes aplicables en la pràctica, degut a la remissió “d’anada i tornada” entre l’actual decret i els reglaments de règim interior de les cambres de comerç. Amb la nova regulació les remissions seran residuals i a matèries que sí regulen efectivament els reglaments de règim interior de les cambres de manera que no quedaran aspectes sense norma aplicable en la pràctica.
Respecte a la nova estructura dels censos electorals, que fins ara es basava en el valor afegit brut i en el nombre de persones empleades, ara es preveu incorporar un nou element de ponderació basat en el número d’empreses. Aquest factor hauria de donar més pes als sectors amb moltes empreses petites en front d’altres sectors amb concentració en poques empreses grans.
Quant a les cobertures de vacants, es podrien ampliar les capacitats decisòries del comitè executiu de la cambra en la seva actuació com a junta electoral territorial.
A més, es busca augmentar el nivell de participació en els comicis a través de la digitalització de les fases del procés electoral.


A continuació es proposen diverses preguntes per a orientar les aportacions:
Considera que dur a terme tot el procés electoral (des de l’exposició dels censos fins al recompte dels vots) de manera digital facilitaria la participació?
Creu necessari mantenir l’existència de col·legis electorals per a oferir la possibilitat de vot electrònic presencial en les eleccions per sufragi dels electores i les electores?
Quins factors creu que ajudarien a augmentar la participació en els processos electorals als òrgans de govern de les cambres de comerç?
En el procés d’emissió del vot electrònic remot, quines dificultats creu que podria trobar? I quines solucions proposa per a eliminar-les o reduir-les?

Per tal de fer-nos arribar les propostes a les preguntes plantejades, o qualsevol altre tipus d'aportació en relació amb la consulta, recordeu que heu d'adreçar-vos a l'apartat "propostes" del menú superior. Per realitzar la proposta haureu d'estar donats d'alta al portal.


Qui participa La consulta és oberta al conjunt de la ciutadania.
Àrea Departament de Entrepresa e Trebalh
Àrea d'organització Àrea de les Cambres Oficials de Comerç, Indústria, Serveis i Navegació de Catalunya.
Disposa de retorn No
Data d'inici Lo 14 de març de 2022
Data de finalització Lo 14 d’abrial de 2022
Referència: II-PART-2022-03-467

Compartís eth ligam:

Si us plau, enganxa aquest codi a la teva pàgina:

<script src="https://participa.gencat.cat/processes/regimelectoral/embed.js?locale=oc"></script>
<noscript><iframe src="https://participa.gencat.cat/processes/regimelectoral/embed.html?locale=oc" frameborder="0" scrolling="vertical"></iframe></noscript>

Estadístiques

25

Seguidores

Cal que habilitis totes les galetes per veure aquest contingut.

Canviar la configuració de les galetes