Changes at "Presentació de l'enquesta per la identificació d'àmbits, processos o serveis amb major necessitat d’innovació assistencial al SISCAT "
Title (Català)
- -Presentació qüestionari necessitats innovació ciutadana
- +Presentació de l'enquesta per la identificació d'àmbits, processos o serveis amb major necessitat d’innovació assistencial al SISCAT
Description (Català)
-
-
Recerca i Innovació
Seguiment de les representacions en comissions de Recerca i Innovació
El dimarts, 1 d’octubre de 2024, les entitats que representen o han representat el CCPC en comissions relacionades amb la Recerca i Innovació, com el Consell Assessor en Polítiques de Recerca i Innovació en Salut (CAPRIS), la Comissió tècnica de selecció de les convocatòries d'ajuts del PERIS i els consells d’Administració i Assessor de l’Agència de Qualitat i Avaluació Sanitàries (AQuAS), han compartit i han debatut el contingut de la seva representació i fer-ne propostes.
CONCLUSIONS:
1. Cal informar les entitats de pacients de les convocatòries del Pla Estratègic de Recerca i Innovació (PERIS) per a fomentar que es posin en contacte amb equips d’investigació que presentin a les subvencions projectes que siguin prioritaris per als pacients.
2. Cal revisar els criteris que han de seguir els pacients a l’hora de fer l’avaluació dels projectes de recerca.
3. El Consell Assessor de Polítiques de Recerca i Innovació (CAPRIS) està dissolt formalment des d’abril de 2023 i materialment des de 2020. Es sol·licita un espai similar per a influir en la política de recerca i innovació. (1).
4. Tampoc hi ha constància d’activitat del Consell Assessor de l’AQuAS des de 2019, malgrat tenir-hi un representant. Cal preguntar a l’lAQuAS si es reuneix i si el CCPC continua formant-ne part. Si fos el cas, hauria de figurar al web(Enllaç extern). El Consell Assessor de l’AQuAS no va rebre retorn de les recomanacions per a incorporar en les bases de les convocatòries del PERIS.
5. Els discursos públics i les recomanacions de l’OMS auspicien la inclusió de pacients en el Sistema (Punts 47 i 104 de la Resolució 78/4(Enllaç extern) de l’Assemblea General de Nacions Unides, de 5 d’octubre de 2023, declaració política de la trobada d’alt nivell sobre cobertura sanitària universal), però s’hi detecten resistències. Així, no totes les membres del CAPRIS estaven d’acord en què els pacients avaluessin projectes de recerca. Calen eines que facin aquesta participació efectiva i àgil.
6. En el projecte de decisions compartides, l’AQuAS coordina, ofereix la infraestructura i cerca l’evidència científica, però al final fructifica allò que han promouen les entitats, especialment quan hi ha bona connexió entre pacients i personal sanitari, que són els qui elaboren el text. Cal difondre més el projecte entre les entitats.
7. Cal formar els representants que el CCPC envia al Sistema. El representants al CAPRIS van rebre una formació el 2019 per l’avaluació dels projectes de la convocatòria del PERIS, però va ser insuficient.
8. Cal continuar defensant la incorporació de la veu de pacients en el Consell d’Administració de l’AQuAS cada cop que hi hagi aquesta oportunitat (ús de PREM...).
9. Cal més coordinació i seguiment de les representacions del CCPC. La secretaria del CCPC hauria de donar més suport a les representacions i facilitar el retorn de la participació.
ES PROPOSA:
1. Elevar aquestes conclusions al Ple del CCPC i comunicar-les al conjunt d’entitats adherides.
2. Sol·licitar a la directora general de Planificació i Recerca i a la directora de l’AQuAS la realització d’una deliberació amb les entitats adherides al CCPC sobre la participació dels pacients en innovació i recerca.
3. Obrir un grup de missatgeria per mòbil amb les representants en les comissions esmentades i totes les entitats adherides que hi estiguin interessades per a afavorir l’intercanvi horitzontal d’informació
(1) El CAPRIS no està dissolt i la seva darrera convocatòria va ser el 13 d'abril de 2023.
-
+
La innovació en salut transforma com ens cuidem i com millorem la nostra qualitat de vida, sovint gràcies a una organització més eficient dels professionals i serveis que participen en la nostra atenció, nous avenços tecnològics o eines digitals per monitoritzar la nostra salut. La innovació pot arribar a proporcionar una millor atenció, més ràpida o en el moment més oportú.
El Servei Català de la Salut (CatSalut) vol escoltar les necessitats de la població en referència a les mancances, limitacions o dificultats en l’atenció que rebem com a pacients, per poder-les valorar i prioritzar dins el Sistema Català de la Salut (SISCAT).
Per aquest motiu, us convida a respondre aquesta enquesta respecte a les necessitats en salut que considereu que no estan no cobertes actualment o amb marge de millora i que podrien beneficiar-se de la innovació en salut.
Objectiu:
Elaborar un marc de necessitats assistencials detectades per part de la ciutadania, on la innovació assistencial juga un paper clau per a donar-hi solució.
Retorn de l’enquesta:
El CatSalut analitzarà i agruparà les respostes d’acord a la seva rellevància, impacte sobre el sistema sanitari i els factors considerats estratègics. Una vegada finalitzada aquesta revisió, s’informarà la ciutadania dels resultats. Aquest retorn s'adreça principalment a les persones que n'han pres part, i també a les qui n'és d'interès.
Aquesta informació juntament amb les necessitats reportades per part dels professionals de la salut, serviran per establir una priorització i un marc de treball per als propers 5 anys.
Share