Grup de treball Processos Participatius
Grup de treball per debatre qüestions relacionades amb els processos participatius
La comunicació en els processos participatius esdevé fonamental per a l'èxit del procés que es vol engegar. És imprescindible explicar en què consisteix el procés participatiu, quins objectius té, com es pot participar i arribar al públic destinatari del procés.
Per a això, és molt important establir un Pla de Comunicació que ajudi a:
1 Objectius de Comunicació - Què volem explicar?
- Donar a conèixer el procés amb les seves fases (Mobilització -informació + motivació-, desenvolupament, tancament, seguiment)
- Donar a conèixer la política pública objecte del procés participatiu
- Objectius tècnis o polítics
- Apropar l'administració a la ciutadania
Els objectius han de ser mesurables per poder avaluar les actuacions del pla de comunicació.
2 Públic objectiu - A qui li volem explicar?
- Actors que participaran al procés participatiu
- Actors que ens poden ajudar a difondre el procés participatiu i fer d'altaveus
- Altres: mitjans de comunicació, proveïdors, públic intern de les administracions, etc.
3 Canals - Com arribem al públic objectiu?
- Mitjans en línia
- Mitjans offline
- Mitjans de comunicació.
Un cop establerts els objectius de comunicació i els públics als quals adreçar-nos, és important trobar els canals i els espais per comunicar-nos. Cada procés té la seva casuística. En qualsevol cas, és fonamental treballar aquests canals amb el coneixement de la unitat promotora, saber si disposem de mitjans propis o de pressupost per contractar algún tipus de campanya o fer materials adhoc.
4 Actuacions i Calendari - Què cal fer per comunicar allò que volem a qui volem?
Recursos per treballar la comunicació dels processos participatius
A continuació, referenciem alguns documents per ajudar a pensar els vostres plans de comunicació:
- Plantilla Pla Comunicació: Plantilla amb aspectes bàsics a tenir en compte per dissenyar la difusió d'un procés participatiu.
- Plantilla per dur a terme accions de comunicació i calendaritzar-les
- Plantilla per dur a terme Difusió a través de xarxes socials
- Exemple de la comunicació desenvolupada per al Procés Participatiu Xarxa Òmnia
- User Journey d’un procés participatiu, on veuràs els escenaris d’un procés participatiu, moments i objectius de la comunicació, actors a tenir en compte i obstacles per desenvolupar-lo.
També compartim algunes guies que poden ser d'utilitat: