Objectiu de la consulta
El projecte de decret proposat pretén desenvolupar el projecte “Innovació, Formació i Recerca STEAM en Centre Educatiu”.
El centre que ha d’implementar el projecte ha de disposar d’una estructura organitzativa i de gestió singulars per dur a terme amb eficàcia i eficiència les funcions i responsabilitats encomanades, que requereixen una regulació específica que permeti i alhora delimiti l’exercici de la seva autonomia organitzativa, de gestió de personal i de gestió econòmica. L’exercici de l’autonomia en cadascun d’aquest aspectes es desenvolupa en el marc del seu projecte educatiu i de les normes d’organització i funcionament del centre, i la governança del centre adquireix un paper de lideratge global, en les vessants docent i formativa, així com en matèria de recerca.
Tal com estableix La Llei Orgànica 3/2020, de 29 de desembre, per la qual es modifica la Llei Orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'Educació en la Disposició Addicional 35 les administracions educatives han de promoure el desenvolupament de centres de recerca que siguin referents especialitzats, amb la finalitat de millorar les pràctiques docents i els processos educatius, el resultats educatius i assegurar la qualitat de l’educació amb major equitat i inclusió. Així mateix, han de promoure la difusió d’experiències i l’intercanvi dels resultats rellevants de la recerca i innovació educatives entre les xarxes de centres educatius i les universitats.
La finalitat del projecte és millorar la cultura científica de la societat, tot experimentant i creant evidències sobre l’aprenentatge de la ciència i la tecnologia, l’esperit crític i el mètode científic, i la creativitat (vinculada a les Arts), visibilitzant les àrees STEAM. Les línies d’actuació del projecte preveuen la formació del professorat en els àmbits científics, tecnològics, artístic i matemàtic, el treball de les competències STEAM entre l’alumnat de l'educació obligatòria i desenvolupar procediments per fer-ne l'avaluació, la participació de les empreses del sector a l'escola, i promoure la ciència, la tecnologia, l'enginyeria, les arts i les matemàtiques a la societat.
També té com a objectiu generar un espai per a l’especialització del professorat en pedagogia i didàctica de les àrees vinculades a les STEAM a través de la innovació organitzativa i metodològica, i la recerca educativa i les evidències aplicades a la pràctica docent.
Consisteix en un espai d’experimentació i posada en pràctica de les aproximacions pedagògiques més contrastades en l’aprenentatge i la didàctica de les àrees de ciències, tecnologia i matemàtiques, així com de la creativitat des d’una concepció competencial integral i en contacte amb la recerca de frontera dels centres de recerca del Barcelone Institute of Science and Technology (BIST) i altres.
Preveu línies de recerca educativa pel que fa a espais i equipaments actuals per a una didàctica de les STEAM adequada als nous contextos d’aprenentatge i incorpora accions en la recerca de l’equitat de gènere amb una especial atenció a la promoció de les nenes i les noies en els aprenentatges dels àmbits STEAM.
Té voluntat d’esdevenir l’eix vertebrador d’una xarxa de centres educatius especialitzats en les àrees STEAM, emmarcats en el Pla STEMcat, i un agent rellevant en la irradiació de la cultura cientificotecnològica al conjunt del sistema educatiu i de la societat.
La proposta de projecte STEAM en centre educatiu s’ha dissenyat per tal de reforçar els objectius establerts en el programa d’innovació pedagògica STEAMCat i d’acord amb els objectius establerts per la iniciativa European Schoolnet, que dona suport a una xarxa de països per promoure la transformació educativa en la societat digitalitzada del segle XXI, tot promovent la innovació en l’aprenentatge i la docència. A més a més, el centre educatiu singular és innovador en la promoció del professorat amb experiència en recerca, i en esdevenir un centre de referència en recerca en educació i aprenentatge en STEAM.
En resum, el desenvolupament d’aquest projecte en centre i les actuacions que es desenvoluparan tindran un impacte de país en els àmbits següents:
- Nivell educatiu: millora de les competències docents en l’àmbit de les STEAM i dels resultats educatius de tot l’alumnat i reducció de la taxa d’abandonament escolar
- Inserció Social: reducció de les desigualtats d’origen perquè tot l’alumnat disposarà de professorat més qualificat que educarà cada alumne/a d’acord amb les seves necessitats i interessos.
- Ocupabilitat i reducció de l’atur: la millora del resultats educatius per a tothom permetrà l’accés amb més garanties d’èxit als ensenyaments postobligatoris i professionalitzadors i millorar la preparació i donar més oportunitats d’ocupabilitat dels joves i a reduir l’atur juvenil
- Econòmic: la reactivació econòmica de Catalunya vindrà de la mà de l’educació, i el professorat n’és una peça clau, i aquesta iniciativa implica i compromet l’Administració i la societat catalana amb un objectiu compartit d’aconseguir augmentar el nivell formatiu de la població. A més, la iniciativa representa un aposta clara de col·laboració públic-privat que permetrà aportar el coneixement dels centres més punters de recerca científica a la formació del professorat.
- Cultural: amb un augment significatiu de la cultura científica de la ciutadania del país.
- Integració: un increment del nombre de dones en estudis superiors i en llocs de treball vinculats a les STEAM.
Preguntes per orientar les aportacions
Sens perjudici de la possibilitat d’expressar l’opinió sobre qualsevol dels aspectes plantejats al document de consulta, per tal de facilitar el debat obert a la ciutadania i de promoure les aportacions, es faran les preguntes de caràcter genèric següents:
1.- Considera que s’ha descrit adequadament el problema? Hi ha altres aspectes que considera que haurien de ser valorats per l’Administració de la Generalitat?
2.- S’haurien de preveure altres objectius diferents?
3.- S’haurien de regular d’altres aspectes que afecten la creació del Programa de Recerca, la Innovació pedagògica i la Formació del professorat en l’àmbit de les STEAM, i l’estructura organitzativa i el funcionament del centre educatiu i de la xarxa de centres que se’n pugui generar?
Compartir