Projecte de nou decret d’ordenació dels ensenyaments de la formació instrumental adreçat a les persones adultes. El projecte inclou:
- L’objectiu, els destinataris, els principis, l’estructura i l’organització curricular d’aquests ensenyaments.
- Les competències clau establertes pel Consell d’Europa.
- Un plantejament competencial d’acord amb la legislació vigent, la LOMLOE i les referències internacionals de la Unió Europea.
- Competències, continguts i criteris d’avaluació relacionats amb algunes fites de l’ODS 4 i 5 de l’Agenda 2030.
- El desenvolupament curricular per a l'assoliment de les competències clau, estructurat en tres àrees curriculars (lingüística; matemàtica; medi natural, social i cultural) i dues competències transversals (digital; personal, social i laboral).
- La distribució horària, per cicles i nivells.
- La certificació a la qual dona dret i les corresponents equivalències acadèmiques.
- La iniciació a l’aprenentatge de la llengua anglesa en el segon cicle.
Objectiu de la consulta
Recollir aportacions i suggeriments a la proposta de Decret d’ordenació dels ensenyaments de formació instrumental per a les persones adultes, per tal de millorar l’ajustament del nou currículum a la pràctica educativa i poder desenvolupar una organització curricular que doni resposta a tot el conjunt de població adulta a qui va adreçat, des de l’alumnat no alfabetitzat o amb greus mancances formatives com a l’alumnat que es vol preparar per accedir als estudis de graduat en educació secundària per a les persones adultes.
El nou decret presenta un enfocament competencial i pretén incorporar els actuals principis i les noves metodologies del procés d’ensenyament i aprenentatge, amb una estructura horària flexible que incrementa l’autonomia organitzativa del centre. Està basat en les competències clau del Consell d’Europa i té en compte els referents normatius europeus i algunes fites dels objectius 4 i 5 de desenvolupament sostenible de l’Agenda 2030.
Propostes i preguntes per a orientar les aportacions
- Considera que els objectius de la nova ordenació curricular són realistes i s’ajusten al perfil de població que cursa aquests estudis?
- Considera adequades les àrees curriculars establertes?
- Considera que s’han d’incloure les dues competències transversals, o sigui, la digital i la personal, social i laboral?
- Considera que la llengua anglesa s’hauria d’incloure en el currículum? Considera que s’hauria d’introduir en el segon cicle?
- Considera que la distribució horària per cicles i nivells és adequada i ofereix suficient flexibilitat per donar resposta a les necessitats actuals de la població adulta?
- Considera que l’equivalència amb el MECR per a les llengües és l’adequada?
- Considera que l’equivalència amb el nivell de COMPETIC inicial és adequada?
- Com valora l’opció que aquests ensenyaments es puguin cursar en modalitat semipresencial o a distància?
- Creu que la nova proposta pot afavorir la disminució de l’abandonament escolar?
- La nova proposta dona resposta a les necessitats educatives de l’alumnat analfabet?
- La nova proposta dona resposta a les necessitats educatives de l’alumnat que es vol preparar per cursar el graduat en educació secundària?
- Considera que el currículum hauria d’incloure altres aspectes? Quines altres millores proposaria?
A qui va dirigit
- Centres de formació de persones adultes, tant de titularitat pública com privada.
- Alumnat actual i antic dels centres de formació de persones adultes.
- Institut Obert de Catalunya.
- Consorci per a la Normalització Lingüística.
- Oficina ACTIC.
- DGAIA.
- Serveis territorials d’educació.
- Ajuntaments i altres administracions locals.
- Universitats.
- Entitats vinculades a l’atenció i suport a col·lectius en situació de vulnerabilitat (dones, persones nouvingudes, persones amb necessitats educatives específiques, persones en risc d’exclusió social, etc.).
Compartir