Aspectes principals
A mitjan dels anys 80 esdevé obligatori que tots els turismes passin una inspecció tècnica de vehicles (ITV) que n’asseguri el funcionament, tant per a la seguretat dels ocupants, com la dels vianants i la d‘altres vehicles. Entre els anys 1983 i 1986 Catalunya va decidir externalitzar el servei d’inspecció a operadors en mode de concessió administrativa.
En l’actualitat, hi ha 50 estacions de servei fixes i 10 estacions mòbils que presten servei de forma itinerant. Aquestes estacions queden repartides entre els operadors següents:
TUV Sud (antiga ATISAE), amb 3 estacions fixes i dues de mòbils;
APPLUS, amb 26 estacions fixes i quatre de mòbils;
CERTIO, amb 10 estacions fixes i una de mòbil;
PREVENCONTROL (antiga RVSA), amb 8 estacions fixes i dues de mòbils;
ITEVELESA, amb 3 estacions fixes i una de mòbil.
El nou règim jurídic que ha d’establir l’avantprojecte de llei ha de tenir en compte la Directiva 2014/45/UE, del Parlament i del Consell, de 3 d’abril de 2014, relativa a les inspeccions tècniques periòdiques dels vehicles de motor i dels seus remolcs, i per la qual es deroga la Directiva 2009/40/CE. Aquesta Directiva estableix un règim d’autorització separada per a cadascun dels centres d’inspecció tècnica de vehicles, que han d’actuar sempre sota la supervisió de les autoritats competents dels estats membres.
Al llarg de l'any 2019, la xarxa d’estacions d’ITV catalanes el 2019 va inspeccionar 3.330.843 vehicles, i el percentatge mitjà de rebuig, entès com el percentatge de vehicles rebutjats en la primera inspecció perquè presentaven defectes, va ser del 20,66%.
D’altra banda, el nombre anual d’inspeccions no periòdiques, associades a expedients per reformes, inspeccions prèvies a la matriculació, duplicats de targetes d’ITV, inspeccions de vehicles històrics, etc., dutes a terme el 2019 pels operadors a Catalunya va ser de l’ordre de 130.000.
Objectiu de la Llei que regula el règim jurídic aplicable a la prestació del servei d’inspecció tècnica de vehicles
Els objectius de l’avantprojecte de llei són els següents:
- Garantir la seguretat jurídica en la prestació del servei d’ITV.
- Assegurar la qualitat de la prestació del servei d’ITV, per tal que els vehicles estiguin en bones condicions des del punt de vista de la seguretat i del medi ambient.
- Aconseguir que es presti el servei de forma suficient a tot el territori.
- Garantir la lliure elecció d’operadors per part dels usuaris.
- Reduir les càrregues administratives injustificades.
A continuació es proposen diverses preguntes per a orientar les aportacions:
- Creieu que és convenient impulsar aquest projecte de llei?
- Cal una llei per establir una nova regulació dels serveis d’inspecció tècnica de vehicles que s’adapti a les noves tecnologies de mobilitat?
- Com creieu que s’hauria de prestar el servei d’ITV (prestació directa per l’Administració, mitjançant concessions, mercat liberalitzat o altres models)? Per què?
- S’han descrit adequadament els objectius? Hi ha altres objectius que no s’han tingut en compte i que creieu que haurien de ser valorats?
- Hi ha efectes, negatius o positius, derivats del marc normatiu vigent que s’estiguin produint actualment i que no s’han posat de relleu?
- Quins són els obstacles que us trobeu per passar la inspecció tècnica de vehicles?
- Creieu necessari efectuar modificacions en el servei? Quines?
- Considereu correctes les tarifes actuals del servei d’ITV?
- Les tarifes haurien de ser fixes o liberalitzades? Per què?
- Creieu necessari organitzar el servei territorialment per tal de garantir una xarxa geogràficament homogènia?
Compartir