" class="part-icon-bars">

Consulta pública prèvia sobre la proposta d’Ordre per la qual s’aproven les normes de gestió econòmica i financera per a les cambres oficials de comerç, indústria, serveis i navegació de Catalunya

Consulta pública prèvia sobre la proposta d’Ordre per la qual s’aproven les normes de gestió econòmica i financera per a les cambres oficials de comerç, indústria, serveis i navegació de Catalunya

Fase 2 de 2
Retorn 26/09/2021 - 19/10/2021
Fases del procés
Ajuda

Són espais d'interlocució entre la ciutadania i l'Administració, on pots aportar les teves opinions, necessitats, propostes i expectatives.

Suma la teva participació a través dels mecanismes que tens a la teva disposició!

Tanca l'ajuda

Quant a aquest procés

Aquest procés pertany a Normativa

Les cambres oficials de comerç, indústria, serveis i navegació de Catalunya i el Consell General de Cambres de Comerç, Indústria i Navegació de Catalunya són corporacions de dret públic sotmeses a la tutela de l’Administració de la Generalitat de Catalunya. La tutela inclou, entre altres aspectes, l’aprovació dels pressupostos generals i extraordinaris i l’aprovació de les liquidacions dels mateixos. Per a dur a terme aquest mandat legal de manera eficient cal disposar d’una norma que reguli les especificitats en matèria de comptabilitat i gestió econòmica i financera de les corporacions esmentades de manera sistemàtica, completa, actualitzada i d’acord amb la legislació actual vigent. 


Objectius de la consulta:

a) Problemes que es pretenen solucionar amb la iniciativa:

La normativa actual és dispersa i obsoleta: l’Ordre de 15 de desembre de 2000, per la qual s'aproven les normes de gestió econòmica i financera per a les cambres oficials de Comerç, Indústria i Navegació de Catalunya, que regula la matèria, està parcialment derogada pel Reial decret 1514/2007, de 16 de novembre, pel qual s’aprova el pla general de comptabilitat. Per aquest motiu el pla sectorial de comptabilitat contingut en l’annex 1 de l’esmentada ordre no és aplicable. Per a superar aquesta mancança, l’any 2008 es va dictar una instrucció del secretari general del Departament d’Innovació, Universitats i Empresa per a aplicar de manera experimental un pla comptable basat en el previst en l’esmentat Reial decret 1514/2007, de 16 de novembre, adaptat a les especificitats de les cambres.

D’altra banda, cada any s’ha de publicar una instrucció de la Secretaria General del Departament d’Empresa i Treball per a l’elaboració del pressupost ordinari d’ingressos, despeses i inversions.

 A banda dels problemes de contingut, la situació descrita comporta un altre problema que és la dispersió de normes aplicables: el pla de comptes està en una norma, les normes de gestió econòmica i financera en una altra i cada any s’han de publicar instruccions.

 

b) Necessitat i oportunitat de la norma.

Com s’ha indicat, l’actual Ordre de 15 de desembre 2000, ha quedat inaplicable parcialment, ja que el pla sectorial de comptabilitat previst en ella no pot utilitzar-se des de 2008 i en el seu lloc les cambres apliquen el pla comptable sectorial previst de manera experimental en la Instrucció del secretari general, de 28 de novembre de 2008. 

A més, l’actual Ordre preveu com a font d’ingressos per a les cambres el recurs cameral permanent, que actualment no existeix. Fins ara encara era necessari mantenir-lo perquè algunes de les cambres necessitaven fer constar alguna referència a aquesta font de finançament. De cara al futur ja no serà necessari.

Un altre aspecte en que la regulació actual ha quedat desfasada és que encara fa referència a una part de l’impost de societats pagat per les empreses com afectat a l’execució dels plans camerals. Aquesta font d’ingressos ja no existeix.

També han quedat superats els models de gestió pressupostària, ja que el pla comptable de 2007 inclou uns nous models. 

Tot això ha comportat que se supleixin aquestes llacunes amb instruccions anuals que estableixen la necessitat d’incloure en la presentació a l’òrgan tutelar dels pressupostos informació més detallada, homogènia i eficient que respongui al nou context cameral. 

Per tant, és necessari un pla comptable adaptat a les especificitats de les cambres i unes normes de gestió que cobreixin les necessitats d'informació, d'homogeneïtzació i d'adaptació al nou escenari econòmic i financer de les cambres.

Així mateix també es necessari establir o actualitzar les normes de gestió pressupostària en aspectes com els supòsits en què caldrà modificar el pressupost ordinari, pressupostos extraordinaris, autoritzacions o comunicacions. Aquestes accions tindran uns efectes també en la tutela econòmica de les cambres de comerç que duu a terme el Departament d’Empresa i Treball.

 

c) Objectius de la norma.

Dotar les cambres i el Consell d’una norma única i actualitzada que reguli les seves particularitats respecte a la comptabilitat i les normes de gestió econòmica i financera. Això donarà a les cambres i al Consell un marc jurídic estable, que repercutirà en més seguretat jurídica en relació als aspectes pressupostaris i comptables, més agilitat i capacitat de previsió a llarg termini, sense haver de dependre d’instruccions anuals.

D’altra banda, també facilitarà la relació de les cambres amb l’òrgan tutelar en allò que es refereix a l’aprovació de pressupostos ordinaris i extraordinaris i en la seva liquidació, al disposar tots els actors d’un marc estable, complet i actualitzat.

 

d) Possibles solucions alternatives normatives i no normatives.

Opció de no fer res i continuar amb diferents normes que regulen distints aspectes i amb instruccions anuals: comporta una dificultat per a les cambres d’haver d’integrar diferents normes que regulen aspectes parcials de la matèria amb la consegüent inseguretat que això implica. Per a l’administració suposa haver de dictar una instrucció cada any i per a les cambres els problemes d’aplicació i interpretació esmentats.

 

Solució preferida: regular la matèria amb una norma del mateix rang que l’actual.

Atès que les normes de gestió econòmica i financera de les cambres oficials de comerç, indústria, serveis i navegació estan regulades actualment en una norma amb rang d’ordre, la seva modificació precisa d’una norma d’igual rang o superior, per tant, no és possible una solució de tipus no normatiu. 


Preguntes per a orientar les aportacions:

Quins problemes us produeix l’actual regulació normativa de gestió econòmica i financera de les cambres oficials de comerç, indústria, serveis i navegació de Catalunya?

Quines alternatives proposaria a la publicació d’una ordre per a regular aquesta matèria?

Quina informació creu que és necessària per a dur a terme la gestió econòmica i financera de les cambres i la seva posterior tramesa a l’òrgan tutelar?

Quines mesures podrien simplificar i facilitar la recopilació d’aquesta informació?



Per tal de fer‐nos arribar les respostes a les preguntes plantejades, o qualsevol altre tipus d’aportació en relació amb la consulta, recordeu que heu d’adreçar‐vos a l’apartat “propostes” del menú superior. Per realitzar la proposta haureu d’estar donats d’alta al portal.


Qui hi participa La consulta és oberta al conjunt de la ciutadania.
Departament Departament d'Empresa i Treball
Àrea d'organització Àrea de les Cambres Oficials de Comerç, Indústria, Serveis i Navegació de Catalunya.
Disposa de retorn No
Data d'inici 25 de Agost de 2021
Data de finalització 25 de Setembre de 2021
Referència: II-PART-2021-08-414

Compartir l'enllaç:

Si us plau, enganxa aquest codi a la teva pàgina:

<script src="https://participa.gencat.cat/processes/ordre-gestio-cambres/embed.js"></script>
<noscript><iframe src="https://participa.gencat.cat/processes/ordre-gestio-cambres/embed.html" frameborder="0" scrolling="vertical"></iframe></noscript>

Estadístiques

19

Seguidores