Pressupostos participatius i tercer sector ambiental
Procés per decidir com enfortir les entitats ambientals catalanes al 2019 i promoure la implicació de la ciutadania amb la natura
Elaboració d'un estudi sobre el perfil professional de l'educador ambiental i del guia de natura (perfil, funcions i competències)
El Servei d’Educació Ambiental ha iniciat Projecte per a la professionalització del sector de l’educació ambiental, amb aquest primer estudi de diagnosi.
L’objectiu d’aquest estudi ha estat essencialment obtenir informació sobre quin és l’estat actual de les persones treballadores en el sector de l’educació ambiental, i definir perfils, funcions i competències que ha de tenir aquesta professió en l’actualitat, per tal de regular el sector i adaptar l’oferta formativa a aquestes necessitats.
L’estudi s’ha realitzat a partir de diferents mètodes d’investigació com els qüestionaris en línia, els grups de discussió o les entrevistes a professionals del sector. Aquestes conclusions fan referència als diferents perfils professionals que pot tenir l’educador ambiental i a la importància de les seves competències actitudinals. Entre d’altres qüestions, fa un retrat de quina és la situació laboral de les professionals del sector.
L’estudi de diagnosi ha obert la porta a propostes de millora de la situació de la professió, en àmbits com el formatiu o laboral, que serviran per definir les línies de treball del projecte de professionalització del sector.
Pressupost executat: 11.065,00 €.
Evolució del projecte
-
101/12/2019
Fase 1. Definició ítems a valorar. Fase de reunions amb agents implicats amb l’objectiu d’iniciar el procés i definir tasques per a la contractació de l’estudi de diagnosi de l’estat de la professió.
-
201/02/2020
Fase 2. Diagnosi inicial. Iniciar la contractació menor de l’estudi, amb els ítems definits a les reunions fetes durant la primera fase. Els tràmits per a la contractació s’iniciaran el mes de febrer amb la previsió de què l’estudi es faci durant els mesos de febrer a maig del 2020.
-
301/06/2020
Fase 3. Presentació de l’estudi als col·lectius implicats. Presentació de l’estudi i reunions amb els diferents àmbits implicats, per presentar-los els resultats obtinguts i valorar quins han de ser els següents passos a seguir (acreditació, regulació, etc). Actors implicats: Direcció General de Polítiques Ambientals i Medi Natural, Departament d’Ensenyament, associacions relacionades amb l’educació ambiental, diputacions, consells comarcals, entitats privades de l'àmbit metropolità
-
401/09/2020
FASE 4: Inici de l’estudi. Constitució del grup d’investigació extern i constitució de la comissió de seguiment formada per: Generalitat de Catalunya-Departament d’Educació, Societat Catalana d’Educació Ambiental, Diputacions de Barcelona, Girona, Tarragona i Lleida, Àrea Metropolitana de Barcelona, Ajuntament de Barcelona, Col·legi d’Ambientòlegs de Catalunya, Col·legi de Biòlegs de Catalunya i Col·legi de Pedagogs de Catalunya. La comissió de seguiment es reuneix periòdicament de setembre a desembre, mesos en els què es porta a terme l’estudi. El mapa d’actors és divers: hi col·laboren entitats, empreses i cooperatives del sector, així com de tots els nivells d’administracions públiques del territori i centres de formació i educació en l’àmbit de l’educació ambiental.
-
515/01/2021
Fase 5: Presentació dels resultats de l’estudi a la comissió de seguiment.
-
626/02/2021
Fase 6: Presentació pública de l’estudi en el marc de la segona jornada del Congrés Nacional d’Educació Ambiental. Podeu consultar els documents de conclusions i propostes de millora, així com els resultats dels qüestionaris en línia que es van fer a més de 300 professionals a la web (vegeu enllaç amb més informació de l'estudi a la introducció)
0 comentaris
Carregant els comentaris ...
Deixa el teu comentari
Inicia la sessió amb el teu compte o registra't per afegir el teu comentari.
Carregant els comentaris ...