Procés participatiu de la nova llei de participació ciutadana de Catalunya
#LleiParticipa Procés participatiu de la nova llei de participació ciutadana de Catalunya
S8.6. Compromís institucional per una formació continuada en l’àmbit de la participació
Acceptades
Cal un compromís institucional també per facilitar una formació continuada en l’àmbit de la participació adreçada tant a electes, personal tècnic com ciutadania.
Aquesta proposta ha estat acceptada perquè:
La llei preveurà la necessitat de comptar amb tècnics especialitzats i la importància de la formació i capacitació de les persones professionals de la participació. Amb aquest objectiu, les administracions han de treballar en la creació d'un perfil competencial.
Trobades relacionades:
La participació impulsada des de grans municipis i la Generalitat de Catalunya (presencial)
10 Novembre 2022
10:00 - 12:30
Com la llei pot millorar la participació als municipis grans i a la Generalitat de Catalunya?
Els eixos de debat previstos a tractar en la sessions són:
Eix 1: compromís institucional
Per una participació ciutadana de qualitat és imprescindible que l’organització impulsora tingui integrats determinats valors o actituds: empatia, predisposició al canvi, la confiança en les capacitats de la ciutadania així com la consciència dels recursos necessaris: temps, informació, persones, coneixements, equipaments i infraestructures.
Hi ha reptes clarament identificats en relació amb l’actitud (ús estètic, poca rellevància temes tractats, poca incidència, manca de retorn) i els recursos (com informació, humans, econòmics...).
Sobre que debatrem:
• Sobre com des de la llei es poden establir mesures per millorar i fer efectiu el compromís institucional amb la participació.
• Sobre com des de la llei es poden definir i garantir els recursos necessaris per a una participació ciutadana de qualitat.
• Sobre com des de la llei es poden definir quan i de quina manera s’hauria d’articular la participació.
Eix 2: les regles del joc
Per garantir una participació de qualitat s’han de definir unes regles del joc clares que expliquin els objectius del debat, la política pública, la capacitat d’incidir i els límits del debat. També disposar d’un grup motor que vetlli per a que això sigui així durant el procés i òrgans de seguiment sobre els resultat incorporats a les polítiques públiques.
Finalment, cal també garantir una correcta comunicació i avaluació.
Sobre que debatrem:
• Sobre com des de la llei es poden establir formes per ajudar a seleccionar i definir aquestes regles del joc (objectius, matèria de la política pública, grau de participació, neutralitat, límits...) en les diferents modalitats de participació (processos participatius, consultes normatives, espais estables...).
• Sobre com des de la llei es pot garantir aspectes com una correcta difusió, seguiment i avaluació del procés i tota la política pública sotmesa a debat ciutadà, adaptant-les a les diferents modalitats de participació existents i/o possibles.
Eix 3: les modalitats participatives i metodologia
Hi ha gran diversitat de modalitats de participació ciutadana tant de tipus (processos, consells, consultes normatives,...) com de nombre ( per exemple, a la Generalitat de Catalunya hi ha identificats més de 68 consells de participació, molts d’ells sense cap activitat substantiva).
Per garantir una participació de qualitat, cal dissenyar aquestes modalitats de diferent manera. Però, alhora, assegurar que totes respecten elements comuns com són les fases d’informació, debat, tancament, retorn i seguiment.
Sobre que debatrem:
• Sobre com des de la llei es poden definir accions per fer possible la diversitat de mecanismes però alhora evitar la proliferació d’espais participatius que en la pràctica no funcionen o estan buits de contingut.
• Sobre com des de la llei es pot garantir que el disseny i les metodologies participatives respectin element essencials com les fases d’informació, debat, tancament, retorn i seguiment.
• Com fer-ho permeten alhora l’experimentació i la innovació?
La descripció concreta dels eixos de debat el podeu trobar a: eix 1, eix 2 i eix 3.
Reportar contingut inapropiat
Aquest contingut no és apropiat?
0 comentaris
Deixa el teu comentari
Inicia la sessió amb el teu compte o registra't per afegir el teu comentari.
Carregant els comentaris ...