Procés participatiu de la nova llei de participació ciutadana de Catalunya
#LleiParticipa Procés participatiu de la nova llei de participació ciutadana de Catalunya
S8.7. Garantir el retorn i l’avaluació entesa com un procés de millora
En avaluació
La llei hauria de contribuir a garantir que es fa el retorn dels processos de participació, però no només com un exercici de transparència sinó com un procés d’avaluació continua que permeti millorar processos futurs.
Aquesta proposta està en avaluació perquè:
La nova llei contemplarà la importància de fer un retorn amb uns criteris mínims de qualitat i que aquest sigui públic i accessible a tota la població. També, que el retorn ha d'anar acompanyat d'un procés d'avaluació per millorar la qualitat de la participació. Tal com es demana, s'estudiarà si els mecanismes concrets per fer el retorn i les conseqüències jurídiques de no fer-los han de veure's reflectits al text normatiu o han d'estar a disposició de l'administració que impulsa la política pública, en funció de cada cas concret. Pel que fa als mecanismes de seguiment, s'estudiarà la intensitat de la regulació. [Resposta parcialment acceptada]
Trobades relacionades:
La participació impulsada des de grans municipis i la Generalitat de Catalunya (presencial)
10 Novembre 2022
10:00 - 12:30
Com la llei pot millorar la participació als municipis grans i a la Generalitat de Catalunya?
Els eixos de debat previstos a tractar en la sessions són:
Eix 1: compromís institucional
Per una participació ciutadana de qualitat és imprescindible que l’organització impulsora tingui integrats determinats valors o actituds: empatia, predisposició al canvi, la confiança en les capacitats de la ciutadania així com la consciència dels recursos necessaris: temps, informació, persones, coneixements, equipaments i infraestructures.
Hi ha reptes clarament identificats en relació amb l’actitud (ús estètic, poca rellevància temes tractats, poca incidència, manca de retorn) i els recursos (com informació, humans, econòmics...).
Sobre que debatrem:
• Sobre com des de la llei es poden establir mesures per millorar i fer efectiu el compromís institucional amb la participació.
• Sobre com des de la llei es poden definir i garantir els recursos necessaris per a una participació ciutadana de qualitat.
• Sobre com des de la llei es poden definir quan i de quina manera s’hauria d’articular la participació.
Eix 2: les regles del joc
Per garantir una participació de qualitat s’han de definir unes regles del joc clares que expliquin els objectius del debat, la política pública, la capacitat d’incidir i els límits del debat. També disposar d’un grup motor que vetlli per a que això sigui així durant el procés i òrgans de seguiment sobre els resultat incorporats a les polítiques públiques.
Finalment, cal també garantir una correcta comunicació i avaluació.
Sobre que debatrem:
• Sobre com des de la llei es poden establir formes per ajudar a seleccionar i definir aquestes regles del joc (objectius, matèria de la política pública, grau de participació, neutralitat, límits...) en les diferents modalitats de participació (processos participatius, consultes normatives, espais estables...).
• Sobre com des de la llei es pot garantir aspectes com una correcta difusió, seguiment i avaluació del procés i tota la política pública sotmesa a debat ciutadà, adaptant-les a les diferents modalitats de participació existents i/o possibles.
Eix 3: les modalitats participatives i metodologia
Hi ha gran diversitat de modalitats de participació ciutadana tant de tipus (processos, consells, consultes normatives,...) com de nombre ( per exemple, a la Generalitat de Catalunya hi ha identificats més de 68 consells de participació, molts d’ells sense cap activitat substantiva).
Per garantir una participació de qualitat, cal dissenyar aquestes modalitats de diferent manera. Però, alhora, assegurar que totes respecten elements comuns com són les fases d’informació, debat, tancament, retorn i seguiment.
Sobre que debatrem:
• Sobre com des de la llei es poden definir accions per fer possible la diversitat de mecanismes però alhora evitar la proliferació d’espais participatius que en la pràctica no funcionen o estan buits de contingut.
• Sobre com des de la llei es pot garantir que el disseny i les metodologies participatives respectin element essencials com les fases d’informació, debat, tancament, retorn i seguiment.
• Com fer-ho permeten alhora l’experimentació i la innovació?
La descripció concreta dels eixos de debat el podeu trobar a: eix 1, eix 2 i eix 3.
Reportar contingut inapropiat
Aquest contingut no és apropiat?
0 comentaris
Deixa el teu comentari
Inicia la sessió amb el teu compte o registra't per afegir el teu comentari.
Carregant els comentaris ...