Cambios en "Propuestas del Colegio Oficial de Médicos de Barcelona (CoMB)"
Título (Català)
- +Propostes del Col·legi Oficial de Metges de Barcelona (CoMB)
Título (automatic translation in English)
- +Proposals of the Official School of Doctors of Barcelona (CoMB)
Título (traducción automática a Castellano)
- +Propuestas del Colegio Oficial de Médicos de Barcelona (CoMB)
Título (traducció automàtica a Aranès)
- +Prepauses deth Collègi #Oficiau de Mètges de Barcelona (CoMB)
Cuerpo (Català)
-
+
Consideracions del Col·legi de Metges en relació amb la consulta pública prèvia a l’elaboració d’un projecte de decret de modificació del Decret 151/2017, de 17 d’octubre, pel qual s’estableixen els requisits i les garanties tecnicosanitàries comunes dels centres i serveis sanitaris i els procediments per a la seva autorització i registre.
Des del COMB valorem molt positivament la iniciativa d’elaboració d’aquest projecte de decret de modificació del Decret 151/2017, de 17 d’octubre, pel qual s’estableixen els requisits i les garanties tecnicosanitàries comunes dels centres i serveis sanitaris i els procediments per a la seva autorització i registre, als efectes de millorar l’eficàcia i eficiència dels procediments relatius a les autoritzacions sanitàries que aquest regula, i també, la voluntat de consens i diàleg per part del Departament de Salut per cridar a participar en la seva modificació als agents implicats.
Es tracta d’una modificació necessària i, que sens dubte, ha de ser un avenç que aportarà una major seguretat jurídica, tant pels interessats afectats pel Decret, pels mateixos centres sanitaris, com pel Departament o pels mateixos Col·legis professionals que orienten i assessoren els professionals implicats.
De les possibles solucions alternatives proposades pel Departament, compartim que l’opció a seguir més efectiva és l’opció normativa. En aquest sentit, us fem arribar unes observacions tot esperant que puguin ser tingudes en compte i reflectides en la redacció del Projecte de modificació del Decret:
Seguretat Jurídica.
1.- Els centres sanitaris i consultes mèdiques, des d’abans de l’inici del procediment d’autorització administrativa, han de poder conèixer tots els requisits i documentació a aportar, en funció de les característiques concretes de cada centre o consulta. Per això, els requisits, que alguns ja es recullen en el Decret, si s’han de completar, s’ha de fer amb un instrument reglat normativament, per assolir la seguretat jurídica predicable en tot procediment. En tot cas, aquest instrument ha de ser flexible, modificable i actualitzable, quan sigui necessari, però sempre amb l’aixopluc mínim normatiu.
2.- A l’efecte de donar seguretat jurídica als ciutadans i als professionals sanitaris en relació amb la figura del Responsable Assistencial, seria convenient:
- +
Que en el document de sol·licitud de funcionament del centre sanitari s’inclogués un document de declaració responsable signada pel professional designat pel càrrec de Responsable Assistencial del centre amb les seves funcions i la corresponent acceptació del càrrec.
- +
Que s’habiliti un procediment més àgil per tal que es pugui comunicar les modificacions en el càrrec de Responsable assistencials dels centres.
- +
Que s’inclogui la identitat del professional que ostenta el càrrec de Responsable Assistencial en el registre públic de centres autoritzats, identitat que ha de ser pública i accessible.
- +
3.- Possibilitat que el Departament pugui exercir les seves funcions d’inspecció, vigilància i control respecte als centres no autoritzats que duen a terme una activitat sanitària per part de persones sense titulació sanitària o sense titulació sanitària suficient, posant en risc la salut dels ciutadans.
D’acord amb l’article 24 de la Llei 14/1986 de 25 d’abril, General de Sanitat, les activitats públiques o privades que, directament o indirectament, puguin tenir conseqüències negatives per a la salut, seran sotmeses pels òrgans competents a les limitacions de caràcter administratiu, d’acord amb la normativa bàsica. Així mateix, l’article 26 habilita a les autoritats sanitàries a adoptar les mesures que considerin pertinents com a suspensió de l’activitat o tancament o les que es considerin sanitàriament justificades.
En aquest sentit, el propi redactat del Decret recull com a finalitat primordial l’establiment dels requisits mínims per a la seguretat i qualitat de l’assistència prestada als ciutadans per desenvolupar en condicions de seguretat i qualitat l’activitat sanitària. I en el capítol V, referent a la inspecció, vigilància i control de les obligacions es preveu que la Direcció General competent pot ordenar la prohibició d’activitats o clausura dels centres o serveis sanitaris que no comptin amb les preceptives autoritzacions, així com la suspensió del seu funcionament fins que no s'esmenin els defectes o es compleixin els requisits exigits per raons de sanitat, higiene o seguretat.
Partint d’aquestes premisses, considerem que s’hauria d’incloure en el Projecte de modificació del Decret la possibilitat que el Departament pogués també actuar contra aquells centres no autoritzats que duen a terme una activitat sanitària per part de persones sense titulació sanitària o sense titulació sanitària suficient, posant en risc la salut dels ciutadans per raons de sanitat, higiene o seguretat i que, en molts casos, fan publicitat com a centres de medicina alternativa induint a error als ciutadans en la creença que es tracta d’un centre degudament habilitat per aquestes pràctiques. En aquests casos, el Departament hauria d’acordar les mesures cautelars pertinents i a més, si detectés la comissió d’un possible delicte, fer la corresponent comunicació a les autoritats judicials.
És a dir, de la mateixa manera que el Departament pot tancar centres autoritzats on no treballen professionals sanitaris degudament titulats pel servei que es presta, amb més raó, podria ordenar el tancament cautelar de centres no autoritzats que realitzin pràctiques sanitàries sense personal no titulat o sense titulació sanitària suficient. La mesura cautelar de tancaments és d’efectes immediats, a diferència dels acords que es puguin prendre en seu judicial de naturalesa cautelar o condemnatòria molt més dilatada en el temps, i que salvat de casos flagrants, no és tan eficaç en relació amb els drets que es pretenen protegir.
B. Solucions adreçades a aconseguir una major celeritat de les actuacions.
1.- Considerem que el procediment d’autorització de les consultes mèdiques o centres sanitaris que no realitzen procediments invasius o mínimament invasius, es pot simplificar modificant el document de sol·licitud d’autorització pel que fa a la declaració responsable que ja s’hi conté, on s’inclogui la declaració de compliment de tots els requisits previstos per la normativa, que hauran de ser acreditats aportant la corresponent documentació, de manera que, un cop presentada, el titular de la consulta o centre pugui iniciar l’activitat professional de forma provisional, mentre no disposi de la resolució definitiva d’autorització, prèvia la inspecció oportuna, si és el cas.
Cal afegir, que el projecte tècnic pel que fa a les instal·lacions dels centres o consultes han estat confeccionats per un tècnic competent degudament col·legiat (arquitecte/a, enginyer/a, arquitecte/a tècnic, enginyer/a tècnic) que ofereix una aparença de veracitat jurídica suficient per engegar l’activitat del centre o consulta, sense perjudici que l’administració pugui realitzar la comprovació que correspongui. en cas que ho consideri necessari.
A més a més, en el cas de les consultes mèdiques, en virtut del Conveni de col·laboració subscrit entre el Departament i el Consell de Col·legis de Metges de Catalunya (CCMC), per a la delegació de determinades funcions d’autorització sanitària de consultes mèdiques, des del CCMC ja es verifica prèviament el compliment dels requeriments de les sol·licituds d’autoritzacions gestionades emetent el corresponent informe tècnic no vinculant sobre el compliment dels requisits que s'estableixen a la normativa d'aplicació, i sobre la documentació aportada.
Aquesta seria una manera d’evitar les dilacions dels procediments, que la mateixa Administració reconeix a la memòria del projecte, amb independència dels recursos que es puguin destinar. Ara bé, no obstant això, fora convenient que, amb aquesta finalitat, l’Administració també es dotés de més recursos en aquest àmbit.
Alhora, caldria incloure en el projecte de modificació del Decret, en la mesura que sigui possible, els requeriments que haurien de complir les consultes mèdiques als efectes que els professionals sanitaris siguin coneixedors de les seves obligacions i d’agilitzar la tramitació i assessorament per part dels Col·legis Professionals.
2.- Pel que fa a la resta de centres que no duen a terme una activitat mínimament invasiva, es proposa la introducció d’Entitats Col·laboradores de l’Administració (ECA) amb la finalitat de verificació i control de les condicions i requeriments legals en les sol·licituds d’autorització dels centres sanitaris més complexes a l’efecte de reduir les càrregues administratives al Departament i celeritat en la resolució dels expedients.
3.- Millorar el procediment intern de gestió de l’autorització i establir criteris uniformes per a la resolució dels expedients d’acord amb els criteris que s’estableixin pel Departament.
4.- Alternativament a tot l’anterior, establir el silenci positiu en els procediments de l’autorització administrativa sanitària pels supòsits que no es resolgui dins dels terminis establerts tal i com ja es fa en altres comunitats.
L’article 24 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques estableix el silenci positiu com a regla general en els procediments iniciats a sol·licitud de l’interessat llevat del supòsit que la resolució estimatòria atorgués drets contraris a l'ordenament jurídic o afectés l’interès general. Aquesta modificació reduiria la càrrega administrativa tant pels centres sanitaris com per al Departament, s’evitarien els perjudicis econòmics que pateixen alguns centres sanitaris en les tramitacions que s’allarguen en el temps, donant també una seguretat jurídica als pacients.
Dra. Sònia Miravet Jiménez
Secretari de la Junta de Govern
Cuerpo (automatic translation in English)
- +Considerations of the School of Doctors in regard to the previous public query at the elaboration of a project of decree of modification of the Decree 151/2017, of 17 of October, for which establish the requisites and the guarantees tecnicosanitàries common of the centres and sanitary kicks and the procedures for his permission and registry.
- +
- +
- +
- +Since the COMB value very positively the initiative of elaboration of this project of decree of modification of the Decree 151/2017, of 17 of October, for which establish the requisites and the guarantees tecnicosanitàries common of the centres and sanitary kicks and the procedures for his permission and registry, at the effects to improve the efficacy and efficiency of the relative procedures at the sanitary permissions that this regulates, and also, the will of consensus and dialogue for part of the Department of Health to cry at taking part in his modification at the agents implied.
- +
- +It treats of a necessary modification and, that definitely, has to be an advance that will contribute a main juridical security, so much for the interested affected by the Decree, for the same sanitary centres, how for the Department or for the same professional Schools that orient and advise the professionals implied.
- +
- +Of the possible alternative solutions proposed by the Department, share that the option at tracking more effective is the normative option. At this sense, make you arrive some observations everything expecting that they can be #take# into account and reflected at the writing of the Project of modification of the Decree:
- +
- +1. Juridical security.
- +
- +1.- The sanitary centres and medical queries, since before the onset of the procedure of administrative permission, have to can meet all the requisites and documentation at contributing, at function of the concrete characteristics of each centre or query. Therefore, the requisites, that some already collect at the Decree, if have to complete , has to make with an instrument reglat normativament, to attain the predicable juridical security at every procedure. In any event, this instrument has to be flexible, modifiable and actualitzable, when was necessary, but always with the aixopluc minimal normative.
- +
- +2.- At the effect to give juridical security at the citizens and at the sanitary professionals in regard to the figure of the Manager Assistencial, would be convenient:
- +
- +• That at the document of application of operation of the sanitary centre included a document of responsible statement signed by the professional designated by the charge of Manager Assistencial of the centre with his functions and the corresponding acceptance of the charge.
- +• That it enable a more agile procedure in order that can communicate the modifications at the charge of Manager assistencials of the centres.
- +• That it include the identity of the professional that has the charge of Manager Assistencial at the public registry of centres authorised, identity that has to be public and accessible.
- +
- +3.- #Make# possible that the Department can exert his functions of check, surveillance and control with regard to the unauthorized centres that carry out a sanitary activity for part of persons without sanitary degree or without sufficient sanitary degree, posing at risk the health of the citizens.
- +
- +Of chord with the article 24 of the Law 14/1986 of 25 of April, General of Health, the public or private activities that, directly or indirectly, can have negative consequences for the health, will be subjected by the competent organs at the limitations of administrative nature, of chord with the basic rule. Likewise, the article 26 enables at the sanitary authorities at adopting the sizes that consider pertinent as a suspension of the activity or shutdown or those that consider sanitàriament justified.
- +
- +At this sense, the own drafted of the Decree collects as a primordial purpose the establishment of the minimal requisites for the security and quality of the assistance loaned at the citizens to develop at conditions of security and quality the sanitary activity. And at the chapter V, referent at the check, surveillance and control of the debentures foresees that the competent General Address can order the ban of activities or closure of the centres or sanitary kicks that do not have the prescriptive permissions, as well as the suspension of his operation until they do not amend the defects or conform the requisites demanded by reasons of health, hygiene or security.
- +
- +Splitting of these premises, consider that would have to include at the Project of modification of the Decree the possibility that the Department could also act against those unauthorized centres that carry out a sanitary activity for part of persons without sanitary degree or without sufficient sanitary degree, posing at risk the health of the citizens for reasons of health, hygiene or security and that, at a lot of cases, make advert as a centres of alternative medicine inducing at error at the citizens at the belief that treats of a duly enabled centre for these practices. At these cases, the Department would have to agree the sizes cautelars pertinent and besides, if it detected the commission of a possible crime, make the corresponding communication at the judicial authorities.
- +
- +That is to say, in the same way that the Department can shut centres authorised where do not work sanitary professionals duly titled for the kick that loans , with more reason, could order the shutdown cautelar of unauthorized centres that realise sanitary practices without personnel no titled or without sufficient sanitary degree. The size cautelar of shutdowns is of immediate effects, unlike the chords that can take at judicial headquarters of nature cautelar or condemnatory much more dilated at the time, and that saved of flagrant cases, is not as effective in regard to the laws that pretend protect.
- +
- +
- +
- +B. Solutions addressed to achieve a main celerity of the performances.
- +
- +1.- We consider that the procedure of permission of the medical queries or sanitary centres that do not realise invasive procedures or minimally invasive, can simplify modifying the document of application of permission regarding the responsible statement that already contains , where include the statement of fulfillment of all the requisites foreseen by the rule, that will have to be accredited contributing the corresponding documentation, so that, once presented, the titular of the query or centre can induct the professional activity of provisional form, while it do not have of the definite resolution of permission, previous the timely check, if that's the case.
- +
- +It is necessary to append, that the technical project regarding the installations of the centres or queries have been crafted by a competent technician duly collegiate (architect/at, engineer/at, architect/at technician, engineer/at technician) that offers an appearance of sufficient juridical veracity to set up the activity of the centre or query, without damage that the administration can realise the comprovació that it correspond. at case that consider it necessary.
- +
- +In addition, at the case of the medical queries, at virtue of the Agreement of collaboration subscribed among the Department and the Council of Schools of Doctors of Catalonia (CCMC), for the delegation of determinate functions of sanitary permission of medical queries, since the CCMC already verifies previously the fulfillment of the requests of the applications of permissions managed emitting the corresponding technical report not linking on the fulfillment of the requisites that establish at the rule of app, and on the documentation contributed.
- +
- +This would be a mode to eschew the delays of the procedures, that the same Administration recognises at the memory of the project, with independence of the resources that can destine . Ara well, nevertheless, out convenient that, with this purpose, the Administration also endowed of more resources at this field.
- +
- +Concurrently, it would be necessary to include at the project of modification of the Decree, at the size that was possible, the requests that would have to conform the medical queries at the effects that the sanitary professionals are connoisseurs of his debentures and to speed up the processing and advice for part of the Professional Schools.
- +
- +2.- For the rest of centres that do not carry out a minimally invasive activity, proposes the introduction of Entities Collaborators of the Administration (ECA) with the purpose of verification and control of the conditions and legal requests at the applications of permission of the more sanitary centres complex at the effect to reduce the administrative charges at the Department and celerity at the resolution of the records.
- +
- +3.- Improve the internal procedure of management of the permission and establish uniform criteria for the resolution of the records of chord with the criteria that establish for the Department.
- +
- +4.- Alternatively at all the previous, establish the positive silence at the procedures of the sanitary administrative permission for the suppositions that do not resolve in the terms established such and how already makes at other communities.
- +
- +The article 24 of the Law 39/2015, of 1 of October, of the common administrative procedure of the public administrations establishes the positive silence as a general rule at the procedures inducted on request of the interested removed of the supposition that the resolution estimatòria awarded contrary laws at the juridical arranging or affected the general interest. This modification would reduce the administrative charge so much for the sanitary centres how for the Department, would eschew the economic damages that suffer some sanitary centres at the processings that lengthen at the time, giving also a juridical security at the patients.
- +
- +
- +
- +Dr. Sònia Miravet Jiménez
- +
- +Secretari of the Joint of Governance
Cuerpo (traducción automática a Castellano)
- +Consideraciones del Colegio de Médicos en relación con la consulta pública previa a la elaboración de un proyecto de decreto de modificación del Decreto 151/2017, de 17 de octubre, por el cual se establecen los requisitos y las garantías técnico-sanitarias comunes de los centros y servicios sanitarios y los procedimientos para su autorización y registro.
- +
- +
- +
- +Desde el COMB valoramos muy positivamente la iniciativa de elaboración de este proyecto de decreto de modificación del Decreto 151/2017, de 17 de octubre, por el cual se establecen los requisitos y las garantías técnico-sanitarias comunes de los centros y servicios sanitarios y los procedimientos para su autorización y registro, a los efectos de mejorar la eficacia y eficiencia de los procedimientos relativos a las autorizaciones sanitarias que este regula, y también, la voluntad de consenso y diálogo por parte del Departamento de Salud para gritar a participar en su modificación a los agentes implicados.
- +
- +Se trata de una modificación necesaria y, que sin duda, tiene que ser un adelanto que aportará una mayor seguridad jurídica, tanto por los interesados afectados por el Decreto, por los mismos centros sanitarios, como por el Departamento o por los mismos Colegios profesionales que orientan y asesoran los profesionales implicados.
- +
- +De las posibles soluciones alternativas propuestas por el Departamento, compartimos que la opción a seguir más efectiva es la opción normativa. En este sentido, os hacemos llegar unas observaciones esperando que puedan ser tenidas en cuenta y reflejadas en la redacción del Proyecto de modificación del Decreto:
- +
- +1. Seguridad Jurídica.
- +
- +1.- Los centros sanitarios y consultas médicas, desde antes del inicio del procedimiento de autorización administrativa, tienen que poder conocer todos los requisitos y documentación a aportar, en función de las características concretas de cada centro o consulta. Por eso, los requisitos, que algunos ya se recogen en el Decreto, si se tienen que completar, se tiene que hacer con un instrumento reglado normativamente, para lograr la seguridad jurídica predicable en todo procedimiento. En todo caso, este instrumento tiene que ser flexible, modificable y actualizable, cuando sea necesario, pero siempre con el cobijo mínimo normativo.
- +
- +2.- A efectos de dar seguridad jurídica a los ciudadanos y a los profesionales sanitarios en relación con la figura del Responsable Asistencial, sería conveniente:
- +
- +• Que en el documento de solicitud de funcionamiento del centro sanitario se incluyera un documento de declaración responsable firmada por el profesional designado por el cargo de Responsable Asistencial del centro con sus funciones y la correspondiente aceptación del cargo.
- +• Que se habilite un procedimiento más ágil para que se pueda comunicar las modificaciones en el cargo de Responsable asistenciales de los centros.
- +• Que se incluya la identidad del profesional que ostenta el cargo de Responsable Asistencial en el registro público de centros autorizados, identidad que tiene que ser pública y accesible.
- +
- +3.- Posibilidad que el Departamento pueda ejercer sus funciones de inspección, vigilancia y control respecto a los centros no autorizados que llevan a cabo una actividad sanitaria por parte de personas sin titulación sanitaria o sin titulación sanitaria suficiente, poniendo en riesgo la salud de los ciudadanos.
- +
- +De acuerdo con el artículo 24 de la Ley 14/1986 de 25 de abril, General de Sanidad, las actividades públicas o privadas que, directa o indirectamente, puedan tener consecuencias negativas para la salud, serán sometidas por los órganos competentes a las limitaciones de carácter administrativo, de acuerdo con la normativa básica. Así mismo, el artículo 26 habilita a las autoridades sanitarias a adoptar las medidas que consideren pertinentes como suspensión de la actividad o cierre o las que se consideren sanitariamente justificadas.
- +
- +En este sentido, el propio redactado del Decreto recoge como finalidad primordial el establecimiento de los requisitos mínimos para la seguridad y calidad de la asistencia prestada a los ciudadanos para desarrollar en condiciones de seguridad y calidad la actividad sanitaria. Y en el capítulo V, en lo referente a la inspección, vigilancia y control de las obligaciones se prevé que la Dirección General competente puede ordenar la prohibición de actividades o clausura de los centros o servicios sanitarios que no cuenten con las preceptivas autorizaciones, así como la suspensión de su funcionamiento hasta que no se enmienden los defectos o se cumplan los requisitos exigidos por razones de sanidad, higiene o seguridad.
- +
- +Partiendo de estas premisas, consideramos que se tendría que incluir en el Proyecto de modificación del Decreto la posibilidad que el Departamento pudiera también actuar contra aquellos centros no autorizados que llevan a cabo una actividad sanitaria por parte de personas sin titulación sanitaria o sin titulación sanitaria suficiente, poniendo en riesgo la salud de los ciudadanos por razones de sanidad, higiene o seguridad y que, en muchos casos, hacen publicidad como centros de medicina alternativa induciendo a error a los ciudadanos en la creencia que se trata de un centro debidamente habilitado por estas prácticas. En estos casos, el Departamento tendría que acordar las medidas cautelares pertinentes y además, si detectara la comisión de un posible delito, hacer la correspondiente comunicación a las autoridades judiciales.
- +
- +Es decir, del mismo modo que el Departamento puede cerrar centros autorizados donde no trabajan profesionales sanitarios debidamente titulados por el servicio que se presta, con más razón, podría ordenar el cierre cautelar de centros no autorizados que realicen prácticas sanitarias sin personal no titulado o sin titulación sanitaria suficiente. La medida cautelar de cierres es de efectos inmediatos, a diferencia de los acuerdos que se puedan tomar en sede judicial de naturaleza cautelar o condenatoria mucho más dilatada en el tiempo, y que salvado de casos flagrantes, no es tan eficaz en relación con los derechos que se pretenden proteger.
- +
- +
- +
- +B. Soluciones dirigidas a conseguir una mayor celeridad de las actuaciones.
- +
- +1.- Consideramos que el procedimiento de autorización de las consultas médicas o centros sanitarios que no realizan procedimientos invasivos o mínimamente invasivos, se puede simplificar modificando el documento de solicitud de autorización en cuanto a la declaración responsable que ya se contiene, donde se incluya la declaración de cumplimiento de todos los requisitos previstos por la normativa, que tendrán que ser acreditados aportando la correspondiente documentación, de forma que, una vez presentada, el titular de la consulta o centro pueda iniciar la actividad profesional de forma provisional, mientras no disponga de la resolución definitiva de autorización, previa la inspección oportuna, en su caso.
- +
- +Hay que añadir, que el proyecto técnico en cuanto a las instalaciones de los centros o consultas han sido confeccionados por un técnico competente debidamente colegiado (arquitecto/a, ingeniero/a, arquitecto/a técnico, ingeniero/a técnico) que ofrece una apariencia de veracidad jurídica suficiente para poner en marcha la actividad del centro o consulta, sin perjuicio que la administración pueda realizar la comprobación que corresponda. en caso de que lo considere necesario.
- +
- +Además, en el caso de las consultas médicas, en virtud del Convenio de colaboración subscrito entre el Departamento y el Consejo de Colegios de Médicos de Cataluña (CCMC), para la delegación de determinadas funciones de autorización sanitaria de consultas médicas, desde el CCMC ya se verifica previamente el cumplimiento de los requerimientos de las solicitudes de autorizaciones gestionadas emitiendo el correspondiente informe técnico no vinculante sobre el cumplimiento de los requisitos que se establecen a la normativa de aplicación, y sobre la documentación aportada.
- +
- +Esta sería una manera de evitar las dilaciones de los procedimientos, que la misma Administración reconoce a la memoria del proyecto, con independencia de los recursos que se puedan destinar. Ahora bien, sin embargo, fuera conveniente que, con cuyo objeto, la Administración también se dotara de más recursos en este ámbito.
- +
- +A la vez, habría que incluir en el proyecto de modificación del Decreto, en la medida de lo posible, los requerimientos que tendrían que cumplir las consultas médicas a los efectos que los profesionales sanitarios sean conocedores de sus obligaciones y de agilizar la tramitación y asesoramiento por parte de los Colegios Profesionales.
- +
- +2.- En cuanto al resto de centros que no llevan a cabo una actividad mínimamente invasiva, se propone la introducción de Entidades Colaboradoras de la Administración (ECA) con el fin de verificación y control de las condiciones y requerimientos legales en las solicitudes de autorización de los centros sanitarios más complejas a efectos de reducir las cargas administrativas al Departamento y celeridad en la resolución de los expedientes.
- +
- +3.- Mejorar el procedimiento interno de gestión de la autorización y establecer criterios uniformes para la resolución de los expedientes de acuerdo con los criterios que se establezcan por el Departamento.
- +
- +4.- Alternativamente a todo el anterior, establecer el silencio positivo en los procedimientos de la autorización administrativa sanitaria por los supuestos que no se resuelva dentro de los plazos establecidos tal y como ya se hace en otras comunidades.
- +
- +El artículo 24 de la Ley 39/2015, de 1 de octubre, del procedimiento administrativo común de las administraciones públicas establece el silencio positivo como regla general en los procedimientos iniciados a solicitud del interesado salvo el supuesto que la resolución estimatoria otorgara derechos contrarios al ordenamiento jurídico o afectara el interés general. Esta modificación reduciría la carga administrativa tanto por los centros sanitarios como para el Departamento, se evitarían los perjuicios económicos que sufren algunos centros sanitarios en las tramitaciones que se alargan en el tiempo, dando también una seguridad jurídica a los pacientes.
- +
- +
- +
- +Dra. Sònia Miravet Jiménez
- +
- +Secretari de la Junta de Gobierno
Cuerpo (traducció automàtica a Aranès)
- +Consideracions deth Collègi de Mètges en relacion #damb era consulta publica prealabla ara elaboracion d'un projècte de #decrèt de modificacion d'eth #Decrèt 151/2017, de 17 d'octobre, #que s'establissen entà #eth es requisits e es gatges tecnicosanitàries comunes des centres e servicis sanitaris e es procediments entara sua autorizacion e registre.
- +
- +
- +
- +Dempús deth COMB avaloram #fòrça #positivaments era iniciatiua d'elaboracion d'aguest projècte de #decrèt de modificacion d'eth #Decrèt 151/2017, de 17 d'octobre, #que s'establissen entà #eth es requisits e es gatges tecnicosanitàries comunes des centres e servicis sanitaris e es procediments entara sua autorizacion e registre, as efèctes de melhorar era eficacitat e eficiéncia des procediments relatius as autorizacions sanitàries qu'aguest regule, e tanben, era volontat de #consens e #dialòg per part deth Departament de Salut entà cridar a participar ara sua modificacion as agents implicadi.
- +
- +Se tracte d'ua modificacion de besonh e, #que sense dobte, licau èster un auanç #que #aportar ua major #seguretat juridica, tant pes interessadi afectadi per eth #Decrèt, pes madeishi centres sanitaris, #com peth Departament o pes madeishi Collègis #professionau #que orienten e aconselhen es #professionau implicadi.
- +
- +Des possibles solucions alternatives prepausades peth Departament, #compartir qu'era opcion a seguir mès efectiva ei era opcion normativa. En aguest sens, vos hèm a arribar #un observacions tot en tot demorar que poguen èster tengudes en compde e rebatudes ena redaccion deth Projècte de modificacion d'eth #Decrèt:
- +
- +1. #Seguretat Juridica.
- +
- +1.- Es centres sanitaris e consultes #medicau, dempús d'abans der inici deth procediment d'autorizacion administrativa, lescau poder conéisher toti es requisits e documentacion a #aportar, en foncion des caracteristiques concrètes de cada centre o consulta. Per açò, es requisits, que bèi uns ja s'#arrecuélher en #Decrèt, se se lescau completar, se licau hèr #damb un estrument reglat #normativaments, entà arténher era #seguretat juridica predicable en tot procediment. En tot cas, aguest estrument licau èster flexible, modificable e actualitzable, quan serà de besonh, mès tostemp #damb er aixopluc #minim normatiu.
- +
- +2.- Ar efècte de dar #seguretat juridica as ciutadans e as #professionau sanitaris en relacion #damb era figura deth Responsable #Assistenciau, serie convenent:
- +
- +• Qu'en eth document de sollicitud de foncionament deth centre sanitari s'includisse un document de declaracion responsabla signada per eth #professionau designat peth cargue de Responsable #Assistenciau deth centre #damb es sues foncions e era corresponenta acceptacion deth cargue.
- +• Que s'abilite un procediment mès #agil entà per'mor que se pogue comunicar es modificacions en cargue de Responsable #assistenciau des centres.
- +• Que s'includisque era identitat d'eth #professionau #que ostenta eth cargue de Responsable #Assistenciau en registre public de centres autorizadi, identitat #que licau èster publica e accessibla.
- +
- +3.- Possibilitat qu'eth Departament pogue exercir es sues foncions d'inspeccion, vigilància e contraròtle per çò qu'ei des centres non autorizadi qu'amien a tèrme ua activitat sanitària per part de persones sense titolacion sanitària o sense titolacion sanitària sufisenta, en tot méter en risc era salut des ciutadans.
- +
- +D'acòrd #damb er article 24 dera Lei 14/1986 de 25 d'#abriu, #Generau de Sanitat, es activitats publiques o privades que, #dirèctaments o #indirèctaments, poguen auer #conseqüéncia negatives entara salut, seràn sometudes pes #organ competents as limitacions de caractèr administratiu, d'acòrd #damb era nòrma basica. #Atau madeish, er article 26 abilite as autoritats sanitàries a adoptar es mesures #que considèren apertientes coma suspension dera activitat o barrament o #eth que se consideraràn sanitàriament justificades.
- +
- +En aguest sens, eth pròpri redigit d'eth #Decrèt #arrecuélher coma fin #primordiau er establiment des requisits #minim entara #seguretat e qualitat dera assisténcia prestada as ciutadans entà desvolopar en condicions de #seguretat e qualitat era activitat sanitària. E en capítol #V, referent ara inspeccion, vigilància e contraròtle des obligacions se preve qu'era Direccion #Generau competenta pòt ordenar era proïbicion d'activitats o clausure des centres o servicis sanitaris #que non compden #damb es preceptives autorizacions, atau coma era suspension deth sòn foncionament enquia que non s'esmenden es defèctes o se complisquen es requisits exigidi per arrasons de sanitat, higiene o #seguretat.
- +
- +En tot partir d'aguestes premisses, consideram que se licalerie includir en Projècte de modificacion d'eth #Decrèt era possibilitat qu'eth Departament podesse tanben actuar contra aqueri centres non autorizadi qu'amien a tèrme ua activitat sanitària per part de persones sense titolacion sanitària o sense titolacion sanitària sufisenta, en tot méter en risc era salut des ciutadans per arrasons de sanitat, higiene o #seguretat e que, en fòrça casi, hèn publicitat coma centres de medecina alternativa en tot indusir a error as ciutadans ena credença #que se tracte d'un centre #degudaments abilitat per aguestes practiques. En aguesti casi, eth Departament licalerie acordar es mesures cautelars apertientes e ath delà, se detectèsse era comission d'un possible delicte, hèr era corresponenta comunicacion as autoritats #judiciau.
- +
- +Ei a díder, dera madeisha manèra qu'eth Departament pòt barrar centres autorizadi a on non trabalhen #professionau sanitaris #degudaments titoladi peth servici #que se prèste, #damb mès arrason, poderie ordenar eth barrament cautelar de centres non autorizadi que realizen practiques sanitàries sense #personau non titolat o sense titolacion sanitària sufisenta. Era mesura cautelar de barraments ei d'efèctes immediats, a diferéncia des acòrds #que se poguen préner en sedença #judiciau de natura cautelar o condemnatòria #fòrça mès dilatada en temps, e #que sauvat de casi flagrants, non ei #tan #eficaç en relacion #damb es drets #que se pretenen protegir.
- +
- +
- +
- +#B. Solucions adreçades a arténher ua major celeritat des accions.
- +
- +1.- Consideram qu'eth procediment d'autorizacion des consultes #medicau o centres sanitaris #que non realizen procediments invasius o #minimaments invasius, se pòt simplificar en tot modificar eth document de sollicitud d'autorizacion per çò qu'ei dera declaracion responsabla #que ja s'i conten, a on s'includisque era declaracion de compliment de toti es requisits previsti pera nòrma, #que lescalerà èster acreditadi en tot #aportar era corresponenta documentacion, de sòrta que, un còp presentat, eth titular dera consulta o centre pogue iniciar era activitat #professionau de forma #provisionau, mentre non dispòse dera resolucion definitiva d'autorizacion, prealabla era inspeccion oportuna, s'ei eth cas.
- +
- +Cau ahíger, qu'eth projècte tecnic per çò qu'ei des installacions des centres o consultes an estat confeccionadi per un tecnician competent #degudaments col·legiat (arquitècte/a, enginhèr/a, arquitècte/a tecnician, enginhèr/a tecnician) #que aufrís ua aparència de veracitat juridica sufisenta entà començar era activitat deth centre o consulta, sense perjudici #que era administracion pogue realizar era comprovació que correspone. En cas #que ac considère de besonh.
- +
- +Ath delà ath delà, en cas des consultes #medicau, en vertut deth Convèni de collaboracion soscrita entre eth Departament e eth Conselh de Collègis de Mètges de Catalonha (CCMC), entara delegacion de determinades foncions d'autorizacion sanitària de consultes #medicau, dempús deth CCMC ja se verifique #prèviaments eth compliment des requeréncies des sollicituds d'autorizacions gerides en tot eméter eth corresponent informe tecnic non en tot restacar sus eth compliment des requisits #que s'establissen ara nòrma d'aplicacion, e sus era documentacion #aportar.
- +
- +Aguesta serie ua manèra d'evitar es dilacions des procediments, qu'era madeisha Administracion arreconeish ara memòria deth projècte, #damb independéncia des recorsi #que se poguen destinar. Ça que la, maugrat açò, dehòra convenent que, #damb aguesta fin, era Administracion tanben se dotèsse de mès recorsi en aguest encastre.
- +
- +Ath madeish temps, calerie includir en projècte de modificacion d'eth #Decrèt, ena mesura #que sigue possibla, es requeréncies #que lescalerie complir es consultes #medicau as efèctes qu'es #professionau sanitaris siguen coneixedors des sues obligacions e d'agilizar era tramitacion e assessorament per part des Collègis #Professionau.
- +
- +2.- Per çò qu'ei dera rèsta de centres #que non amien a tèrme ua activitat #minimaments invasiva, se prepause er entratge d'Entitats Collaborairitzes dera Administracion (ECA) #damb era fin de verificacion e contraròtle des condicions e requeréncies #legau enes sollicituds d'autorizacion des centres sanitaris mès #complèx ar efècte de redusir es cargues administratives ath Departament e celeritat ena resolucion des expedients.
- +
- +3.- Melhorar eth procediment intèrn de gestion dera autorizacion e establir critèris uniformes entara resolucion des expedients d'acòrd #damb es critèris #que s'establisquen peth Departament.
- +
- +4.- #Alternatiuaments a tot er anterior, establir eth silenci positiu enes procediments dera autorizacion administrativa sanitària pes supòsits #que non se resòlve laguens des terminis establidi #tau e #com ja se hè en #aute comunitats.
- +
- +Er article 24 dera Lei 39/2015, de 1 d'octobre, deth procediment administratiu comun des administracions publiques establís eth silenci positiu coma nòrma #generau enes procediments iniciadi a sollicitud der interessat lheuat deth supòsit qu'era resolucion estimatòria autregèsse drets contraris ar ordenament juridic o afectèsse er interès #generau. Aguesta modificacion redusirie era carga administrativa tant pes centres sanitaris #com entath Departament, s'evitarien es perjudicis economics #que patissen bèri centres sanitaris enes tramitacions #que s'alonguen en temps, en tot dar tanben ua #seguretat juridica as pacients.
- +
- +
- +
- +Dra. Sònia Miravet Jiménez
- +
- +Secretari Deth Conselh de Govèrn
Compartir