Participació al món local. Sessió presencial a Tarragona
-
TarragonaCasa del Mar. Francesc Bastos, 19
-
10:00 AM - 12:30 PM CET
Com la llei pot millorar la participació al món local als municipis de la demarcació de Tarragona?
Els eixos de debat previstos a tractar en la sessions són:
Eix 1: compromís institucional
Per una participació ciutadana de qualitat és imprescindible que l’organització impulsora tingui integrats determinats valors o actituds: empatia, predisposició al canvi, la confiança en les capacitats de la ciutadania així com la consciència dels recursos necessaris: temps, informació, persones, coneixements, equipaments i infraestructures.
Hi ha reptes clarament identificats en relació amb l’actitud (ús estètic, poca rellevància temes tractats, poca incidència, manca de retorn) i els recursos (com informació, humans, econòmics...).
Sobre que debatrem:
Sobre com des de la llei es poden establir mesures per millorar i fer efectiu el compromís institucional amb la participació.
Sobre com des de la llei es poden definir i garantir els recursos necessaris per a una participació ciutadana de qualitat.
Sobre com des de la llei es poden definir quan i de quina manera s’hauria d’articular la participació.
Eix 2: les regles del joc
Per garantir una participació de qualitat s’han de definir unes regles del joc clares que expliquin els objectius del debat, la política pública, la capacitat d’incidir i els límits del debat. També disposar d’un grup motor que vetlli per a que això sigui així durant el procés i òrgans de seguiment sobre els resultat incorporats a les polítiques públiques.
Finalment, cal també garantir una correcta comunicació i avaluació.
Sobre que debatrem:
Sobre com des de la llei es poden establir formes per ajudar a seleccionar i definir aquestes regles del joc (objectius, matèria de la política pública, grau de participació, neutralitat, límits...) en les diferents modalitats de participació (processos participatius, consultes normatives, espais estables...).
Sobre com des de la llei es pot garantir aspectes com una correcta difusió, seguiment i avaluació del procés i tota la política pública sotmesa a debat ciutadà, adaptant-les a les diferents modalitats de participació existents i/o possibles.
Eix 3: les modalitats participatives i metodologia
Hi ha gran diversitat de modalitats de participació ciutadana tant de tipus (processos, consells, consultes normatives,...) com de nombre ( per exemple, a la Generalitat de Catalunya hi ha identificats més de 68 consells de participació, molts d’ells sense cap activitat substantiva).
Per garantir una participació de qualitat, cal dissenyar aquestes modalitats de diferent manera. Però, alhora, assegurar que totes respecten elements comuns com són les fases d’informació, debat, tancament, retorn i seguiment.
Sobre que debatrem:
Sobre com des de la llei es poden definir accions per fer possible la diversitat de mecanismes però alhora evitar la proliferació d’espais participatius que en la pràctica no funcionen o estan buits de contingut.
Sobre com des de la llei es pot garantir que el disseny i les metodologies participatives respectin element essencials com les fases d’informació, debat, tancament, retorn i seguiment.
Com fer-ho permeten alhora l’experimentació i la innovació?
La descripció concreta dels eixos de debat el podeu trobar a: eix 1, eix 2 i eix 3.
S.7.8. Obligar sempre a fer retorn com a estratègia per posar en valor la utilitat dels processos i mecanismes de participació.S.7.11. Regular l’assignació dels recursos necessaris per promoure la participació ciutadana.S.7.6. La preceptivitat hauria d’anar acompanyada de recursos suficientsS.7.12. Prioritzar la dotació de recursos als ens locals en els recursos econòmics.S8.1 Establir uns requisits mínims per la qualitat de la participacióS.7.14. Augmentar la participació passa per connectar-la als interessos de la ciutadania i per comunicar-ne els beneficis.S.7.1. Promoure la cultura participativa per crear un marc favorable a la participació.S.7.3. Establir un document de programació de les accions participatives a desenvolupar en un determinat termini.S.7.9. Establir convenis que vinculin les plataformes digitals de participació a un compromís de l’ajuntament a impulsar processos i mecanismes partiS.7.10. Importància d’ordenar i clarificar la legislació que afecta a la participacióS.7.13. No obligar a utilitzar una plataforma digital de participació en concret.S.7.16. Promoure un canvi de cultura participativa més centrada en l’interès comú.S.7.17. Promoure la cultura participativa des de l’educacióS.7.2. Recollir el compromís polític en un document amb validesa jurídicaS.7.15. La superació de determinades barreres a una participació accessible i inclusiva no ha de dependre de la llei de participació, sinó d’altra leS.7.5. La preceptivitat, tot i les seves limitacions, assegura un mínim de participació.S.7.7. Preveure la participació preceptiva com a garantia davant d’ideologies contràries a la cultura participativa.S.7.4. Tenir present que la preceptivitat per si sola no assegura la qualitat de la participacióS.7.18. Vetllar que els espais de deliberació assegurin una participació en igualtat de condicions.S.7.19. Evitar la rigidesa en els criteris metodològics a seguirActa de la trobada
Podeu consultar l'informe en el següent enllaç.
Compartir