Vés al contingut principal

Configuració de les galetes

Fem servir galetes per assegurar les funcionalitats bàsiques del lloc web i per a millorar la teva experiència en línia. Pots configurar i acceptar l'ús de galetes, i modificar les teves opcions de consentiment en qualsevol moment.

Essencials

Preferències

Analítiques i estadístiques

Màrqueting

Drets de ciutadania i inclusió. La mirada professional (sessió virtual)

Octubre
18
2022
Avatar: Trobada oficial Trobada oficial

Com la llei pot garantir i millorar la participació de la ciutadania? 

La inclusió de diferents perfils i visions en qualsevol fase del cicle de les polítiques públiques (disseny, execució, seguiment, avaluació) és fonamental per garantir una participació ciutadana de qualitat

Així doncs, l’objectiu de remoure els obstacles per garantir el dret de participació de totes les persones ha d’estar al centre de qualsevol política de participació ciutadana, i com no, al centre de la nova llei de participació ciutadana

A dia d’avui, una de les mancances més flagrants dels mecanismes de participació impulsats des de les administracions és la incapacitat d’arribar a col·lectius amb menys tendència a participar com per exemple joves, gent gran o persones nascudes fora de Catalunya. 

El perfil més nombrós de persona que més participa als processos de la Generalitat de Catalunya (dades 2018-2019) és Dona (63 %); Edat entre 35 i 54 anys (45 %); Nascuda a Catalunya (79 %); Ocupada (81 %) al sector serveis; Amb estudis universitaris (81 %); I que viu a l’àmbit metropolità (44 %).

Pel que fa a la dificultat per arribar als col·lectius que menys participen, d’acord al Panel de polítiques locals 2020, dues de les tres principals preocupacions dels municipis en la participació ciutadana són: 

  • Els col·lectius que habitualment no participen.

  • L'escassa participació ciutadana a les convocatòries que fa l’ajuntament. 


El 51 % dels ajuntaments catalans consideren necessari revisar les seves estratègies i instruments de promoció de la participació virtual segons el  que recopila dades dels municipis de més de 10 mil habitants. 

Sobre que debatrem:

  • Sobre com des de la llei es poden establir mesures per afavorir que tothom pugui participar i fer-ho en condicions d'igualtat. Això implica trobar els camins per arribar a col·lectius i ciutadania no present.

  • Sobre com establir mecanismes i garanties que facilitin l'exercici de la participació ajustant-la a les diferents formes existents i/o possibles, com per exemple l'accessibilitat.

  • Sobre les transformacions, vies i recursos necessàries per fer-ho possible.


Durant la sessió es tractaràn les qüestions de l'eix 4: accessibilitat i diversitat. Es pretén que la sessió sigui un espai de trobada i debat per a persones professionals de la participació ciutadana (administracions públiques, món acadèmic, facilitadors de dinamització, ...). Però, en tot cas, està obert a tothom qui vulgui participar.

S2.3 Establir un document previ obligatori que defineixi un marc i un cert compromís en relació a l'instrument/procés de participació
S2.4 Millorar la comunicació com a element clau per afavorir la inclusió i la participació de qualitat
S2.13 Habilitar estratègies de participació digital com a complement a mecanismes presencials
S2.16 Promoure l’ús de diversitat de llengües per arribar millor a diferents col·lectius
S2.15 Incloure la obligatorietat de fer un mapa d'agents, i una memòria d’actuació, com a eines per facilitar la participació de la diversitat de col·
S2.10 Preveure que la regulació ha d’anar acompanyada de recursos
S2.6 Regular els terminis i els temps de la participació
S2.9 Garantir uns mínims de recursos/infraestructures per a l'accessibilitat
S2.18 Enfortir les comissions de seguiment
S2.17 Incloure mesures proposades pel propi mapa d’agents per facilitar la participació inclusiva.
S2.1 Valorar adequadament els pros i contres de regular mesures fer facilitar la inclusió als processos de participació
S2.12 Promoure la formació i sensibilització de càrrecs electes i tècnics
S2.5 Garantir el seguiment i l'avaluació dels processos
S2.2 Valorar a quines administracions cal aplicar la llei
S2.7 Processos preceptius: equilibri entre constrènyer i garantir una qualitat mínima.
S2.8 Promoure la iniciativa ciutadana per impulsar processos participatius
S2.11 Tenir presents la transversalitat i els diferents marcs legals referents a la inclusió per facilitar la convergència de recursos
S2.14 Incloure un capítol de drets a la futura llei
S2.19 Impulsar estratègies que facilitin la participació diversa
S2.20 No regular les diferents modalitats perquè pot limitar-ne la creativitat

Acta de la trobada

Podeu consultar l'informe en el següent enllaç.

Confirmar

Si us plau, inicia la sessió

La contrasenya és massa curta.

Compartir